02 mars 2015

Hälsning från Tokyo

Tänk att jag är i Tokyo!

Efter mycket möda och stort besvär så kom vi alltså iväg till Tokyo! I lördags förmiddag halv tolv körde jag hemifrån för att träffa mina kollegor på Kastrups flygplats för att åka till Tokyo på eftermiddagen. Men nej nej nej.....det skulle vi alltså inte göra! SAS personalen strejkade så det blev inget med det. Totalt antiklimax! Efter många turer hit och dit, springa från den ena infodisken till den andra, visa pass och boardingkort ett antal gånger och många telefonsamtal till vårt företags resetjänst så hamnade vi till slut på ett hotell utanför Kastrup! Till slut så kom vi med ett plan i söndags eftermiddag istället, så med ett dygns försening så är vi äntligen här!

Just nu är klockan fem på morgonen och jag kan inte sova.... Kommer bli en spännande, men lång dag och jag hade behövt min sömn, men kroppen vill inte. Det här med jetlag rår man ju inte på... Samtidigt så ska det bli väldigt roligt att träffa våra kollegor från Japan, Kina, Syd Korea och Australien så det blir säkerligen en både intressant och rolig dag!

Vi kom fram till vårt hotell på eftermiddagen igår, måndag, och vi bara la in våra väskor och gav oss ut igen. Hungriga som sjutton! Vi hittade en sushirestaurang och åt en väldigt god lunch där! Sedan trixade vi oss igenom Tokyos tunnelbanesystem till den där berömda korsningen vid Shibuya och bara stod och tog in myllret av människor, neonskyltar, stora reklamskyltar och alla ljud. Så coolt! Det är så här jag tänker mig Tokyo!

Vi gick och tittade både på gatorna och i några butiker. Vi hittade en butik som heter Loft och här hade jag kunnat spendera timmar! Jag och speciellt en kollega kunde stannat där hur länge som helst, men när de andra väntat på oss i en timme tyckte de att det räckte! :)

Här fanns bland annat ett våningsplan med vackra papper, brevpapper, anteckningsböcker, kalendrar, pennor, klistermärken, dekorationsmaterial, washitape......ja, hur mycket sånt som helst! Jag var helt salig! Sedan fanns det ytterligare fyra våningsplan med andra coola och fina grejor. Ungefär som ett japanskt Designtorget.

Middagen blev precis det vi alla önskat, nämligen Yakiniku! Man sitter runt ett bord där det finns möjlighet att grilla sitt eget kött direkt vid bordet. Tyvärr glömde jag att ta bilder här.... Två "grillar" fanns vid vårt bord och vi grillade kött och olika grönsaker och till det hade vi ris och olika sojasåser. Såå fantastiskt gott! Mätta och väldigt trötta gick vi tillbaka till hotellet och efter en lång dusch var det härligt att lägga sig i sängen.

Tyvärr fick jag inte med min riktiga kamera ut igår, bara mobilen. När vi lämnade hotellet för lunch så trodde jag vi skulle komma tillbaka, men det gjorde vi ju inte. Kanske blir det inte så många fantastiska bilder från denna resa, men minnen och synintrycken kommer jag alltid ha med mig.

Idag väntar alltså möte hela dagen och ikväll blir det restaurangbesök som vår japanska kollega bokat till oss. Spännande! Mitt larm ringer om ungefär 40 minuter, ska se om jag kan vila ögonen en liten stund innan det.