08 december 2013

H som i Huset

Idag har vi kommit till bokstaven H 
och för mig blev det ett självklart val - Huset
Huset med stort H.  
Mitt hus
Min borg.



För två år sedan separerade jag och tjejernas pappa. För ett år sedan bodde jag fortfarande kvar i vårt gemensamma hus. Det tog mycket längre tid att sälja än vi trodde. Mycket längre. Bara tanken på hur jag mådde för ett år sedan får mig att rysa. Däremot så gör tanken på hur jag känner mig idag och hur jag mår nu, mig väldigt glad. Livet som för ett år sedan tedde sig så jobbigt, så tufft och på ett sätt så hopplöst ter sig nu så härligt, så hoppfullt och så fullt av möjligheter. Det var väldigt jobbigt att inte veta om och när vi skulle få huset sålt.

Sedan mars i år bor jag här, i mitt vita parhus i en liten by i Skåne. Det är inte så väldigt långt ifrån där vi bodde tidigare, tjejerna har kvar samma kompisar och går i skolan och på dagis på samma ställe. Jossan har visserligen bytt skola, men det beror ju på att hon börjat högstadiet och det hade skett ändå.

Jag älskar mitt hus! På ett sätt inget märkvärdigt hus. Men det är mitt! Här har jag mitt liv. Här är jag trygg, detta är mitt hem. Jag känner det så starkt och jag trivs så himla bra! Jag tillåter mig att fixa och ordna saker i min egen takt. Det tar lite tid, visst....men då får det göra det. För vet ni, här är det jag som bestämmer och här sker saker i min takt. Jag kan fortfarande känna en viss förundran varje dag när jag parkerar på min uppfart och kliver ur bilen. "Detta är mitt." Wow!



12 kommentarer:

Tatjanis sa...

Jo det där kan jag förstå... Just att livet vänder och blir bra, må bra och hitta hem. Härligt! Underbar energi du förmedlar.

Kram Tatjanis

Tatjanis sa...

Jo det där kan jag förstå... Just att livet vänder och blir bra, må bra och hitta hem. Härligt! Underbar energi du förmedlar.

Kram Tatjanis

Tatjanis sa...

Jo det där kan jag förstå... Just att livet vänder och blir bra, må bra och hitta hem. Härligt! Underbar energi du förmedlar.

Kram Tatjanis

Hannis sa...

Vad jag blir glad att läsa det!
Att du mår så mycket bättre och att ditt hem är din borg!

Livet är så märkligt, hur man kan man må så dåligt och nästan inte se någon ljusning och sen vänder det.
Och man hittar hem.
Det är bra och något att vara både stolt och glad över!!

Kram och skön måndag//Hannis

Husbilen Tuzzen sa...

Att känna trygghet och ha något att kalla hem är ett av det väsentligaste i livet. När man sedan har ett så vackert hem som du förstår jag att du känner dig lycklig. Lycklig över att ni fått det så bra, tjejerna och du. Så heja dej och fortsätt njuta av din borg.
Kram Helen

dianasdrömmar sa...

Vilket mysigt hur ni har,jag älskar också att vara hemma och som tur är har jag mitt kontor hemma :) kram Diana

choicesbyannie sa...

Vilken fantastisk känsla. Ett mycket vackert hur du har och du glöm nu inte av hyacinterna,)
Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Hemma på Ekbacken sa...

Så härligt inlägg. Jag kan nästan känna hur mycket huset betyder för dig. Grattis till ditt egna hem än en gång. Och det ser ju så mysigt ut.

Kram Linda

Johanna Stålros sa...

Ja H som i huset var ett bra val- jag är så glad att allt har löst sig för dig vännen, även om det var kämpigt.
Kram

Anonym sa...

Så fint hus du har kära Jennica. Det lyser kärlek om det : ) kram Sofia

Anna Margarera sa...

Vad härligt att det känns så mycket bättre nu. Hus och ett hem är underbart. Kram på dig!

en matsked grejer sa...

Ser ju hur mysigt ut som helst! Det är så fint att få känna att man tagit sig en bit på vägen ur en jobbig period. Sånn njutning att ärligt kunna svara att jo det är bra...