05 november 2012

Lite klokheter på kvällskvisten

På sistone har jag läst en hel del intressanta artiklar i olika tidningar som handlat om personlig utveckling. Ämnena har varierat, men det har handlat mycket om att ta hand om sig själv, ensam är stark (även om det även är viktigt att samarbeta med andra), att inte skjuta upp saker, att försöka ta itu med jobbiga saker direkt, att inte vara för hård mot sig själv. Och att våga. Inte vara sitt eget största hinder.


Ibland behöver man - läs 'jag' - få en dos av den typen av läsning. Det blir som en lektion i att ta hand om mig själv. En påminnelse om viktiga saker som, i alla fall jag, lätt glömmer.

Jag är väldigt duktig på att skjuta upp saker. Prokrastinera, har jag lärt mig att det heter. Jag är hemskt bra på det. Och det är ju så himla dumt! Varför....? Det blir bara jobbigare och riskerna för missförstånd ökar ju längre man väntar med att ta itu med saken. Detta försöker jag verkligen öva mig på.

"Vad är det värsta som kan hända?" är ytterligare något jag ofta tänker på. Och övar mig på. När något är jobbigt, så ställer jag mig den frågan. Och ofta så är det inte så hemskt. Men ibland är det det, och då kan man ju faktiskt ge sig själv 'tillåtelse' att hoppa över. Om "värst" är tillräckligt jobbigt liksom.

Och det här med att inte själv vara sitt största hinder. Det är något jag också måste tänka på. Ofta. Jag kan ibland tänka så dumt. Så fel. Och så 'hindrande' för mig själv. Inte så att jag trycker ner mig själv. Det är bara det att jag tänker i banor som inte tillåter mig själv att våga, prova, misslyckas och göra sånt som jag vill, tycker om och - kanske - är bra på. Vill vara bra på!

Men - till syvende och sist, så är det bara jag som tar hand om mig. Ser till att jag kommer dit jag vill. Nu är jag lyckligt lottad, som har underbara föräldrar, syster, familj och vänner som stöttar och alltid ställer upp för mig. Men, jag måste också finnas där för mig själv. I vått och torrt. Inte acceptera saker som jag tycker är fel. Inte nerprioritera mig själv. Inte 'nöja mig'. Jag ska vara min största supporter!

Många tankar, så här innan läggdags...men det är viktigt. Viktigt att ta hand om sig. Viktigt att vara den som alltid står på min egen sida.

Sov sött!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Yes peppa sig själv kan verkligen behövas! : ) kram Sofia

Mrs Lollipop sa...

WORD!!!...=)

Nellie - the Flying Hippo sa...

Då är så klok, full av självinsikt och vilja, det är ett riktigt bra steg på vägen! Kram

birgit sa...

Kloka ord från en klok kvinna :) Håller med dig fullständigt och känner igen mig, så är jag oxå, sätter mig själv sist i mycket, men jag bättrar mig och det blir ju så mkt bättre när man (jag) vågar satsa på sig själv. Ha det gott! Kram

Hildas hem - Sofia sa...

"Vad är det värsta som kan hända?" är en mycket bra fråga att ställa sig när man tvekar över något man vill. Man skulle nog ångra mer att man inte gjort de saker man vill, än att man testat och misslyckats. Då vet man ju åtminstone :)

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram Sofia