04 november 2012

Rekordförsök

Igår var det dags! 

Dags att försöka slå nytt pers på 5km.

Bild: Pinterest

Ungefär var femte vecka så är tanken att jag ska köra ett "testlopp" på 5km för att se hur jag ligger till med min träning, som skall leda fram till mitt mål på 5km under 25 minuter. Då har jag en tid jag ska göra och den tiden blir nytt pers.

Igår var planen att jag skulle göra 27:38 och det skulle innebära att jag skulle persa med 17 sekunder, mitt nuvarande pers är alltså 27:55. Jag sprang tillsammans med min syster och hon skulle 'dra' mig runt så att jag skulle lyckas hålla tempot uppe.

Första kilometern kändes välidgt bra och gick rätt fort. Andra kilometern gick lite långsammare, men på rätt tempo för tiden jag skulle göra. Den fjärde kilometern var hemsk. Andningen blev tung och benen vägde bly. När vi var inne på sista kilometern så var det fruktansvärt jobbigt, jag lät som ett stönande och stånkande ånglok. Jag ville bara stanna. När det var 150 meter kvar sa Kimman till mig att om jag orkade spurta så var det läge nu....men benen orkade helt enkelt inte. När det var ungefär 20 meter kvar så ökade jag lite. Jag var fullkomligt slut.

Hur gick det då?? Jo....jag missade mitt gamla pers med 3 sekunder och nya tiden med 20 sekunder. Tiden blev alltså 27:58.

Det är klart jag blev besviken. Jag kunde väl ha orkat spurta lite mer...? Så irriterande. Jag har också oerhört svårt att se hur jag ska kunna springa fortare....det var så himla tufft!

Men, å andra sidan, jag är ändå nöjd. Det är bara att inse att jag var rätt duktig då jag satte det där 27:55 perset! Och jag lyckades ju mer eller mindre att tangera det igår. Och - jag kände mig rätt ok ungefär 5-10 minuter efter passet vilket kändes bra. Jag måste fortsätta tänka positivt!

Detta var första motgången, om man kan kalla det för det. Jag har ju lyckats genomföra alla mina pass (utom ett) och sist slog jag ju pers med 1 minut! Och min syster var ändå nöjd med mig och tyckte att jag var så nära den tiden jag skulle göra, så hon skruvar upp tempot ändå på träningen. Så - kampen går vidare. 5km under 25 minuter - tänk om jag fixar det!!

11 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Inga OM här fröken!!! Klart du gör, jag VET att du gör det. :) Kram

Björn sa...

De där förargliga sekunderna kan ju bero på olika banlängder till din nackdel.
Jag tror nog du klarar tiden. Men jag hoppas inte det.

Kram

Pappa

Björn sa...

Alternativet vore ju kuuuuul.

Pappan

Jennica... sa...

Hmpfhh...kan tänka mig det pappa.... :)

Kram!

Birgit sa...

Klart du kommer att fixa det!! Tycker du har helt rätt inställning, bara att fortsätta att kämpa på och "vips" så har du klarat det en dag :)
Ha en skön söndagkväll! Kram

Bodil (200procent) sa...

Klart du fixar det! Tycker du är jätteduktig redan, 27.55 är BRA!

Therése S sa...

Man kan inte lyckas varje gång. Men nästa gång sätter du det =)

Jag känner mig väldigt taggad till att starta eget nu inom foto, design och styling. Det enda jag har svårt med nu är det perfekta namnet. Så tips välkomnas =)

Blev så inspirerad av alla er tjejer att faktiskt våga ta steget ut till något nytt och för mig själv. Så jag ser fram emot att faktiskt få starta upp något till våren.
Kramar.

Kim sa...

Dags för lite förändringar! Om 5 veckor har vi droppat tiden med 1 minut! :)

Editor sa...

Det var säkert motvind. Tiden är ju jättebra.

Det var verkligen kul att ses, har inte hunnit skriva så mycket på sen förra söndagen.

smile sa...

Imponerande. Själv har jag grym träningsvärk efter trädgårdsarbete.

Musqot sa...

Klart du fixar det! Kom i håg att köra intervaller när du tränar, det är bästa sättet att bli snabbare på! Det är tuffa pass men det ger fina resultat!