20 september 2012

Anslagstavlevägg

Detta tyckte jag var en 
toppenidé!
En hel anslagstavlevägg!

Bild: IKEA Livet Hemma
Detta tyckte jag var en riktigt superduper bra idé! En hel vägg som anslagstavla! De har målat hela väggen med magnetfärg och sedan målat över med vit färg. De har sedan målat trädet som dekoration och satt upp krokar. Man behöver ju varken rita ett motiv eller sätta upp krokar, men jag tyckte det var trevligt. Och smart!

Jag gillar verkligen idéen med att sätta upp krokar också. Då kan man ju även hänga upp saker som man vill komma ihåg, eller som man tycker är fina. Väggen kan ju bli en kombinerad kom-ihåg tavla och moodboard. Man kan sätta upp allt man tycker är fint, tillsammans med kom-ihåg lappar, skolscheman, kalasinbjudningar och allt vad man nu har liggande.

Jag är så sugen på att göra detta hemma, men inser att jag får spara denna idé till mitt nya boende! Lite frustrerande.... Men jag ska genast spara denna bilden i min inspiratonsmapp på datorn, så att jag har den sparad tills det att det blir dags att förverkliga denna idé!

Tänk på att:
- Väggen bör vara slät och fin.
- Måla väggen med två lager magnetfärg. Tänk på att varje lager har lång torktid, ca 24 timmar.
- Måla sedan väggen med två lager vanlig väggfärg i den färg du tänkt dig.
- Ska du måla ett motiv kan det vara smart att rita med blyertspenna tills du känner dig nöjd. Sedan målar man med konstnärsfärg.
- Ett tips när man ska måla sitt motiv är att man använder en gammal hederlig overheadmaskin om man nu hittar en sån. Eller om man har en projektor. Det kan alltså användas för att visa en mall/schablon, istället för att rita på fri hand.



1 kommentar:

Birgit sa...

Vilken bra idé! Kanske nåt att tänka på när vi ska göra om kök och hall. (vilket inte blir riktigt än, men vi har iaf en del av en vägg som bör fixas snarast, det ser hemskt ut nu)
Med en sån vägg kanske kylskåpet får vara fritt från papper och annat... ha det gott! Kram