02 september 2010

Vilken start!

Förlåt för att jag övergett er ett par dagar, men jag har ju börjat jobba igen. Och vilken start det har blivit! Jag började ju med att åka iväg med mina kollegor till Ängavallen för två dagars möte. På min arbetsplats har vi nämligen verksamhetsår från september till augusti, så för oss så är det ju årsskifte nu. Därför har vi påbörjat arbete med planer för året, och kommande år. Väldigt bra för mig att komma in just nu! Vi har dessutom en ny chef och ska göra om i vår organisation, så det är väldigt bra timing.

Vi var som sagt på Ängavallen som ligger mellan Malmö och Trelleborg. Vilket underbart ställe! Har ni inte varit där så rekommenderar jag det varmt. Man behöver inte bo över, man kan åka dit bara för att äta. Men om ni är där, så måste ni se till att ägaren berättar historien om Ängavallen för er. Helt fantastiskt! För att göra en väldigt lång historia kort, så har de grisar, kor och får där. Dessa djur lever precis som djur levde för länge sedan, dvs de går ute året om och kan gå in när de vill, de äter bara gräs och inga konstgjorda tillsatser, de medicineras inte, det avlas inte fram några konstiga raser för att öka köttmängden utan tvärtom, de har avlat fram djur som ser ut som de gjorde förr. Detta innebär att grisarna kan springa i sin hage. Det är nämligen så här, från början såg grisar ut så att de var kraftiga framtill och smalare baktill så att de kunde springa. Men eftersom vi människor tycker om fet grisskinka, så har man avlat fram djur som har väldigt tunna frampartier och tjocka "rumpor". Detta medför att de inte kan springa utan att bryta benen eller få hjärtattack, men det spelar ju ingen roll eftersom de står i minismå bås och varken kan röra sig eller lägga sig ner. Men på Ängavallen mår alla djur bra och lever i en högst naturlig miljö. Det finns massor att berätta om hur slakten går till, men det behöver vi inte gå in på. Det sker i alla fall på det mest humana sätt man kan tänka sig. Som ägaren sa, vi tar så väl hand om våra hundar och katter när de ska avlivas, varför gör man inte på samma sätt med sina kor och grisar?

När man har varit där och hört hans berättelse om djuren och hur de lever, så vill man verkligen inte äta kött som kommer från något annat ställe.... När han berättat färdigt så ville jag bara ge honom en stor kram. Det är så underbart att det finns såna eldsjälar!

Nog om det, för nu. Idag har jag varit och hjälpt till i IKEA varuhuset i Helsingborg. Det öppnade igår och är enormt fint! Jättekul att det har blivit så fint och att Helsingborg nu har ett bra varuhus, med tanke på att huvudkontoret faktiskt ligger där. I morgon blir det första dagen på kontoret, och på kvällen är det "nyårsfest" för allihop! Vilken start, eller hur?! :)

3 kommentarer:

Jejje sa...

låter som en härlig jobbstart.Håller med om det du berättar om djuren.Vi har haft :grisar,får och kalkoner som alla har fått gå ute.Härligt dessutom att äta "kött från sin egen gård" jag kan lova att fläset i affären är inte lika gott:))Och dessutom var våra djur lyckliga.ha en fortsatt bra vecka/kram

Jennica... sa...

Tack! Hoppas att ni får en skön helg! Kram!

Anonym sa...

På tal om att slakta djur på Ängavallen kommer jag att tänka på en gammal barnhistoria.

"Var inte rädd ligga fluga jag skall bara döda dig".

P