29 december 2008

Senaste bebis-nytt!

Länge sedan jag skrev ett inlägg som var helt och hållet dedikerat vår lilla bebis. Men hela hösten har varit en transportsträcka på något vis (fast positivt), inga besök hos barnmorskan förutom de två ultraljud som jag har skrivit om tidigare. Jag har ju mått bra och magen har växt och frodats. Men nu så börjar en ny fas.

För en vecka sedan så var jag hos barnmorskan, första besöket av en rad som kommer att bokas in nu fram till dagen D. Eller kanske dagen F, dvs Förlossningen. Allt var bara bra med bebisen. Magen (egentligen livmodern) har växt precis som den ska och hjärtljuden var också precis som de skulle vara. Skönt! De tog lite blodtryck och urinprov och allt såg bra ut med det också.

I Januari ska jag dit igen för sk sockerbelastning. Det innebär att man dricker en koncentrerad sockerlösning för att kolla så att man inte har fått graviditetsdiabetes. Efter detta ska det bokas in fler besök ända fram till förlossningen som sagt. Ytterligare ett ultraljud skall också göras, men inte förrän senare. Runt vecka 35 eller något sånt tror jag.

Jag mår som sagt jätte-bra. Inga krämpor eller så. Magen är sådär lagom stor, och stör inte nämnvärt. Det är lite "vältrande" i sängen när jag ska vända på mig, men inte så farligt! :) 

Tänk - när jag börjar jobba igen så är det 2009. Samma år som bebisen skall födas. Det kommer då bara att vara tre månader kvar!! Går dessa månader bara nästan lika snabbt som hösten har gått, så kommer de flyga förbi. Min ersättare på jobbet är redan bestämd och jag kommer att jobba fram till ungefär två veckor innan förlössningen är planerad. Som det känns nu i alla fall.

Etiketten för bebisinläggen heter ju "Bebis J". Anledningen till detta är att vår bebis högst troligen kommer att heta något som börjar på "J". Vi andra gör ju det..... :) Flicknamn är vi nog ganska så klara över, men det är värre med pojknamn..... Vi vet ju inte vad det blir, flicka eller pojke. Just nu så säger vi faktiskt "han" och så kallar vi "honom" för Jompe! :)


2 kommentarer:

Kim sa...

Jättekort tid kvar! Hurra! Får man inte ta moster-ledigt?

Jennica... sa...

Det tycker jag att man borde få ta faktiskt! Du kan ju kolla?! :)