07 mars 2008

Sista dagen i Tokyo!

Idag har vi haft en låång dag i Tokyo! Alarmet ringde i morse klockan 5.00 och jag har precis kommit tillbaka till hotellet och klockan är 17.00!!!

Vi möte Mark i hotell-lobbyn klockan halv sex på morgonen och tog en taxi till fiskmarknaden. Först gick vi till tonfiskauktionen, vilket skådespel! Massor av frysta tonfiskar i olika storlekar (fast alla väldigt stora!) låg på marken och en massa män gick runt och tittade på dem, hackade i dem och kände på köttet. Det skall skimra, då är det mycket fett i fisken och då anses den vara fin. Sedan började auktionen. En stor stor lokal, med massor av folk. Fyra män ställde sig på varsin träpall och de skulle hålla varsin auktion. De pinglade i en klocka när det var dags och sedan satte de igång. Ungefär 50 tonfiskar såldes på ca 3-5 minuter! Mannen på pallen hade en riktig show, han skrek ut orden (vad han nu sa...) extremt snabbt och var inte tyst en sekund under de minuter som auktionen pågick. De hade lite olika sätt att göra detta på, men de stod mer eller mindre och hoppade allihop. Jätte-kul att titta på!!

Sedan gick vi runt på fiskmarknaden och tittade på all fisk som såldes. De som köpte fisk här är mestadels restauranger. Massor av olika fiskar och skaldjur. Sedan blev det lunch på ett litet sushiställe, det låg flera stycken på marknaden. Färskare sushi än så kan man inte få - och det var GOTT!!

Sedan så promenerade vi in mot det område som heter Ginza, det är ett väldigt fint område och här ligger alla stora modehus - typ Chanel, Gucci, Prada, Hemés, Dior och så vidare. Men vi var ju tidigt ute så vi tog en kaffe och pausade på Starbucks, vilket finns ungefär var 300:e meter. Vi gick omkring och tittade tills dess att klockan blev 10 och butikerna öppnade - då hade vi redan varit igång i 5 timmar!

Sedan började en lång vandring. Vi har varit inne i alla stora modehusens butiker, otroligt flott! De flesta var på minst 5 våningar med spa eller 5-stjärniga restauranger och det hängde ett plagg här och där. Vi var inne i Apple-store och tittade. De har en fantastiskt flagship-store här och jätte-intressant lojalitetsprogram som vi tittade på, eftersom det är det vi arbetar med. Applebutiken var i 5 våningar med två våningar för produkter, en våning för tillbehör, en våning för support som man får när man är med i kundklubben (one-on-one), en våning för olika seminarier/lektioner.

Vi har varit inne i otaliga butiker med kiosklösningar och sk vending machines, dvs maskiner där du kan köpa saker som tex läsk. Man kan även köpa paraplyer i sådana här maskiner, paraplyer verkar vara en stor grej för japaner. Vi har varit i varuhus som är konkurrenter till IKEA, vi har varit i mataffärer, lågpriskedjor och teknikvaruhus (på 5 våningar!). Här höll vi nästan på att somna i varsin massagefåtölj! :)

Såklart har vi shoppat lite också! Idag blev det två olika sorters japanskt te, en tröja, vackert papper, japanskt godis och så lite presenter såklart!

Nu ska jag skynda mig att avsluta min sista rapport härifrån och gå och lägga mig och vila en stund. Om ungefär 2,5 timme skall vi ses hemma hos Mark och se hur han bor (på typ 30:e våningen) och ta en drink. Han har beställt bord för middag till klockan 21 och vi ska träffa hans pojkvän och en kollega som är Administration manager i Japan och äta middag tillsammans. Efter middagen blir det såklart Karaoke, ett perfekt sätt att avsluta en Tokyovistelse. Jag vet inte riktigt vad jag ska kunna sjunga bara med tanke på min hals, det blir nog mest Rod Stewart eller Bonnie Tyler! :)

I morgon går planet hem klockan 12.30 och vi ska ta bussen härifrån någon gång på morgonen. Det roliga är att jag är på Kastrup redan klockan 16.00 samma dag!! :)