05 mars 2008

Måndag i Shanghai

På måndagen var det dags att börja jobba! Efter en natt med bara ett par timmars sömn promenerade vi till IKEA, som låg nära hotellet. Vi fick uppleva ytterligare en upplevelse då vi fick se Shanghai i morgonrusningen. Så mycket bilar, så många männsikor, så många cyklar och så många mopeder......och ingen bryr sig om trafikljusen.....jo, bilarna, men ingen annan!!

Denna dag var det Hanna som skulle hålla i ett möte och jag skulle hjälpa henne med att skriva protokoll. Det blev en väldigt intressant dag och mötet gick mycket bra, jag lärde mig hur mycket som helst. Förutom att jag såklart lär mig mer om hur vi arbetar så lär man sig otroligt mycket om kulturen och hur de lever här nere. Det är så annorlunda! Jag tror jag skrivit det 100 gånger nu, men det är verkligen så.

Lunchen åt vi på varuhusets personalmatsal.....mja.....inget vidare. Vi försöker vara så inhemska vi kan, Hanna och jag, och då får man uppleva väldigt....annorlunda...mat. Dagens lunch var inget vidare som sagt....mycket ben och brosk i det som skulle vara en gryta... Mycket mat är "slabbig", liksom ingen fast konsistens i något alls. Dumplings, soppor, buljonger, slirpigt kött.....men ibland så snubblar man över något gott!

Och det gjorde vi på kvällen!! Den kinesiska landsorganisationen bjöd ut oss på middag till en väldigt mysig restaurang som serverade Hunan-mat. Det kinesiska köket är uppdelat på matkultur från olika provinser, Hunan är en. Det var sååå gott!! Jätte-god kryddning! Man ska veta det att kinesisk mat i Kina, inte är som den Kinamat vi känner till i Sverige!

Efter denna mysiga kväll, då vi lärde känna våra kinesiska kollegor ännu mer, åkte vi tillbaka till hotellet och tog en drink i hotellbaren som ligger på 12:e våningen. Jag vet inte om jag skrev det tidigare, men det hotellet vi bodde på i Shanghai ligger i Shanghai stadion. Jo, det tror jag nog att jag skrev. (Förlåt om jag upprepar mig...är lite förvirrad och trött just nu.) När man sitter där i baren så ser man ner i stadion, tror att det fungerar som VIP-platser när det är match eller konsert. Idag spelar faktiskt Beckham där!!! Tyvärr är vi ju inte där nu.... (Jo, det här har jag skrivit tidigare...det känner jag igen.)

Inga kommentarer: