05 mars 2008

Söndag i Shanghai

Hej hej, nu är jag här igen! Jag har lyckats koppla upp min dator på hotellet, är nu i Tokyo!

Men jag fortsätter min berättelse där jag slutade!

I söndags var vi ju fortfarande i Shanghai och vi hade bestämt oss för att ta oss till "copy-market", dvs marknaden där de säljer kopior på allt man någonsin kan tänka sig - väskor, plånböcker, skor, kläder osv osv.

Vi tog en taxi (klart bästa transportmedlet i Shanghai, billigt och man får se hur mycket som helst) till marknaden som nu finns i en gammal tunnelbana. Förr fanns den ovan jord, men var tvungen att stänga för något år sedan. Marknaden är ENORM!!! Vi hoppade ur taxin och direkt kom en kille fram och undrade om vi skulle till marknaden. Han följde oss, vilket var tur för vi hade aldrig hittat annars. Väl nere så öppnade en helt annan värld sig! Hundratals små butiker som sålde kopior på det mesta man kan tänka sig, massor med människor och butiksinnehavare som gör sitt bästa för att bokstavligen dra en in i sin butik. Pruta är ett måste och det är kraftig prutning som gäller! Jag är ju inte känd som stor-prutaren, men blev riktigt duktig på slutet! För att ge ett exempel så köpte jag en Peak Performance jacka som jag först fick ett pris på 2000 RMB, vilket är ungefär detsamma i svenska kronor. Till slut fick jag betala 350 RMB, vilket nog egentligen hade kunnat prutas lite till. Helt hysteriskt!! Det som fick följa med hem var (allt kopior, kom nu ihåg det!): en svart Bottega Veneta väska, en röd Chanel plånbok, en rosa Peak Performance jacka, vita Converse skor, en Gucci klocka och två toppar. Hade kunnat handla jätte-mycket mer, men för det första var det jobbigt att bära omkring på allt och för det andra så orkade jag inte. Så mycket folk, så varmt, så trångt och så får man tänka på att man lägger en massa tid på att pruta! Så här i efterhand så ångrar jag mig lite, kunde köpt något mer.....men men....

Helt slut efter dagens upplevelse på marknaden och efter att bara ha ätit frukost och en kaffe mitt på dagen, kom vi tillbaka till hotellet. Efter en dusch så tog vi taxi till en jätte-lyxig restaurang för att fira Hannas födelsedag. Vi var tidiga så det var bara vi på restaurangen men vi hade väldigt mysigt och lärde känna varandra ännu mer.

Efter denna händelserika dag och mysiga kväll väntade en hemsk natt. Jag sov i två timmar.....sedan vaknade jag. Kunde omöjligt somna om och var vaken hela natten ända tills klockan ringde klockan 7 nästa morgon..... Det var väl jetlagen som slog till antar jag men jag blev lite förvånad över min reaktion. Jag längtade hem så mycket, jag saknade Jossan och Jens så jag höll på att bli tokig. Jag var så ledsen. Nog för att jag alltid saknar dem när jag inte är hos dem, men inte så här. Jag vet ju att de har det bra. Men jag får skylla på jetlag....det visade sig att även Hanna haft en hemsk natt så både fasade för måndagen.....

Inga kommentarer: