21 mars 2015

Det bästa man har....


...ställer man på bordet!

Ja, det berättade jag för min lilla tjej förra helgen. Jag vet inte om ni brukar säga så, men det där är något jag hört sen jag var liten. Någon form av ordspråk. Jag vet inte riktigt hur vi kom att prata om det, men hon klättrade i alla fall upp på bordet och sa "såhär?". Och så ställde hon sig "fint"! Godingen! :)

Denna helgen är dock tjejerna hos sin pappa. Och jag har haft en extremt lugn dag hemma. Den började dock med att jag träffade en kompis på fördmiddagen och vi gick ut en lång promenad. Det var riktigt skönt kan jag säga! Efter en hektisk vecka och två dagar i konferensrum med lite för mycket godis och choklad så var det underbart att komma ut, även om vädret kunde varit bättre. Efter en supermysig stund med Nellie så for jag hemåt och tittade på min stora tjej när hon spelade match. Fyy vad kallt det var, blåste som attans! Men jag tycker det är himla kul att titta när hon och hennes lag spelar. 

Resten av dagen har jag bara tagit det lugnt hemma och det har varit väldigt skönt. Och välbehövligt. Jag har druckit kaffe, bläddrat i tidningar, läst bloggar, plockat lite.... I morgon står det lite mer på att-göra-listan, men idag har det varit skönt att bara göra ingenting här hemma.

Och i morgon kväll kommer de ju igen, mina älsklingar! Förutom lite andra saker som behöver fixas så ser jag alltid till att ha veckohandlat, bytt sängkläder och tvättat. Det är skönt att ha det gjort, slippa hålla på med det när de är här. Men jag har slutat med att städa och fixa så pass mycket att jag inte skulle behöva göra något sådant alls när de är här. För vad ger det för bild egentligen? För tjejerna menar jag. Det blir ju ingen normal vardag. I en normal vardag så städar man, tvättar, handlar och annat sånt mindre kul. Och vi behöver ju en normal vardag tillsammans. Däremot är det skönt att ha storhandlat, att ha ett fullt kylskåp när de kommer och att alla kläder är rena. Att vara redo för en ny vecka liksom. 

Men än så länge är det helg och just nu njuter jag i soffan!



8 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Brukar också säga att fet bästa man har sätter man på bordet. Skönt att få hem barnen igen, måste kännas tungt när de inte är hemma! Jag klarade knappt ett par dagar när jag var nyskild och vårt barn skulle vara hos pappa. Så vi hade aldrig varannan vecka utan hon var hos pappa när jag jobbade natt annars var hon alltid hos mig.
Vilken härlig Tokyo resa du gjort, synd bara att det bara blev jobb, kram Helenab

Pernilla sa...

Har man en sån liten söt gooing ska man absolut ställa den på bordet.
/P

HönaPöna sa...

Barn är för roliga... ha en skön söndag!

Mamma med ambitioner sa...

Jag håller med, klart man ställer det bästa på bordet. Så fin hon är. Som vanligt bjuder du på kloka ord min vän. Att längta efter sina barn är mysigt men att behöva vara utan dem måste vara fruktansvärt. Trots det tycker jag att det är klokt att dagens barn med skilda föräldrar får leva vardag med båda. Hoppas nu ni får en härlig vecka i vardagens lunk.
Stor kram Kristina ❤️

Kim sa...

Klokt barn! :)

Snäckskalsdalen. sa...

Det är klart, man ställer det finaste man har på bordet, och det var en riktigt fin bordsprydnad!
Vilket roligt arbete du verkar ha, många intressanta resor, jag har bläddrat lite bakåt, och såg att du varit i Tokyo ibland, det ligger mig varmt om hjärtat, på 70 talet bodde jag i Japan och i Tokyo för några år sen. Inte riktigt som här hemma men väldigt sympatiskt.
Agneta kram

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jo men så är det ju, det bästa man har sätter man på bordet, så söt hon är. Låter som du har haft en skön helg, men förstår att det är mysigt när barnen kommer igen.

Sofi sa...

Hej!

Klart man ska ställa det finaste man har på bordet! Söt hon är!
Skönt att fixa lite inför en ny vecka. Det är väl bra att storhandla och tvätta innan tjejerna kommer. Man har ju så mycket vardagssysslor i veckorna ändå:)
Kul att hitta hit!

Kram Sofi