18 februari 2015

Lite tankar en onsdagkväll



onsdag- hemma - i soffan

Fastnade här i soffan när jag kom hem idag. Hade i och för sig tänkt att jag skulle gå en powerwalk och kanske ta tag i något här hemma. Sådär lite planlöst. Sedan kom jag ihåg mitt nyårslöfte till mig själv. Att göra medvetna val. Så jag valde att inte gå den där powerwalken, eftersom jag kände mig trött, inte hade någon lust och faktiskt tränat både i måndags och igår.

Jag valde också att inte "ta tag i något", vad nu det innebär egentligen. Bestämde mig också för att inte ha sådana vaga planer mer, "ta tag i något". Det är ju som dömt att misslyckas. Hade planen varit att sätta igång en maskin tvätt, dammsuga, spika upp en tavla eller nåt sånt, då hade jag ju haft en chans att genomföra det. Så dumt! Det är ju precis sånt som gjort att jag bestämt mig för att göra just medvetna val. Som att välja att ha en kväll i soffan då jag inte gör något annat än mysa och bara njuta av det. Hade jag bestämt att sätta på en maskin tvätt, då hade jag gjort det. Medvetna val.

Sen har jag tittat på 'Arga snickaren' på tv. Han var hemma hos Nour el Refai, såg ni det? Nour hade en del grejor hemma hon behövde tag tag i, men på grund av rädslan att göra fel och misslyckas så gjorde hon ingenting alls. Eehh.....har ni hört det förut...? Jisses....hög igenkänning på den! Precis sådär är ju jag....denna rädsla för att misslyckas.....vad är det för idioti? Vad är att misslyckas?! Och varför är det så farligt?! Nej, skärpning! "Bara gör!" Jag blev så glad och förstod precis hur Nour kände det när hon lyckats tapetsera en vägg, satt ihop ett skåp och vad hon nu gjorde. Hon såg så stolt ut och var så nöjd över att faktiskt ha gjort något, utan den där dumma rädslan av att misslyckas! Heja heja säger jag!




Och nu kära vänner, ska jag ta det medvetna valet att gå och lägga mig i tid! :)



7 kommentarer:

Milla sa...

Heja dig! Älskar sådana här fina självreflekterande inlägg! Kram

Birgit sa...

Bra skrivet! Håller med dig - "tag i nåt" är väldigt diffust. Jag ska nog också precisera saker för att kunna ta tag i saker. Tack - det här var precis vad jag behövde läsa! Du är så klok!
Ha en skön dag!
KRAM

LÁrt de Vivre sa...

Men du behövde nog vila, då är det väl ett medvetet val? Eller det kanske var feltänkt.....

Jag tycker att orden - Jag kan! känns bra och dessa intalar jag mig ofta, så jag knogar på tills jag verkligen förstår att jag INTE kan och då får fråga om hjälp...men jag försöker och försöker inte vara så rädd för att göra fel...men så är det istället det för att vara rädd för att säga ifrån, där har jag MASSOR att jobba med.

Kram Kajsa

Hannis sa...

Ibland behöver man bara vara snäll mot sig själv också.
Ta en kväll i soffan och göra nya planer, som att inte vara diffus=))

Jag tappar farten helt om jag tänker: Nu ska jag göra nåt, vadå nåt, vad är det?? Det blir för otydligt för min egen virriga hjärna, hehe

Kram och mjuk helg// Hannis

Choices by Annie sa...

Först måste jag tacka för din kommentar inne hos mig. Så skönt det känns att höra att jag inte är ensam. Pressen på mig själv minskar lite i och med det. Sockerberoende är rena skiten. Jag har dock kommit väldigt långt och jag borde vara stolt över det jag åstadkommit istället för att bli arg över mina misslyckanden. FÖr snart två år sedan så slutade jag äta smörgåsar och pasta och det har gjort fantastisk skillnad till mitt sötsug och därför var övergången till ett sockerfritt liv inte så svårt. Men som sagt jag faller dit och jag har liksom du lätt för att äta lite för mycket här räcker det inte med en bit ur chokladasken, här äter jag hela och önskar att jag köpt två.

Men kanske ska vi inte vara så hårda mot oss själva eller så kanske vi ska vara det då vi uppenbarligen inte mår bra av de "dåliga" besluten. Det är en fin linje det där att veta när man ska vara snäll mot sig själv eller när själva snällheten innebär en rejäl spark i rumpan. För genom att vara hård mot mitt sockerberonede så är jag ju egentligen snäll mot mig själv för jag mår så sanslöst mycket bättre utan socker.

Men som sagt tack än en gång för din kommentar och tack för ditt inlägg om medvetna val. Tror medvetna val är bra val att lyssna på vad kroppen egentligen behöver. Lyssna inåt.

En fantastisk fin fredag önskar jag dig
Kram
Annie

Annika Christensen sa...

Det programmet borde jag tittat på. Känner igen mig precis. Fast ibland är precis tvärtom. Finns det någon i huset som kan det bättre så är det väl bästa att den gör det och inte jag..??
Kloka ord och jag suger i mig.
Ha en skön helg.
Annika

dianasdrömmar sa...

Man ska lyssna på sin kropp :), det är något jag har blivit väldans bra på :) kram Diana