08 oktober 2014

Vilken Toppvecka


Vilken Toppvecka jag har haft i Monte Gordo i Portugal! Ett helt plan hade Springtime Travel och tidningen Topphälsa chartrat så vi var ungefär 200 personer som såg fram emot att träna en vecka på vackra Algarvekusten. Temat för veckan var löpning, men förutom löppassen så fanns det ungefär 7-8 andra pass varje dag. Det var allt från löpning, stavgång, yoga, Soma, Free power dance, thaiboxning och olika typer av styrkepass, Moveoo, superkul!

 

Utsikten från mitt rum var över havet och skogen där vi hade våra olika löppass. Jag måste säga att jag blev mycket förvånad över att springa i tallskog i Portugal! Det gör jag ju liksom här hemma... Och så havet....och den fantastiska stranden som troligen var den bredaste strand jag varit på. Med underbar mjuk, finkornig sand.


Varje morgon var det morgonjogg/stavgång/powerwalk på stranden i soluppgången. Helt fantastiskt! Kan knappast tänka mig något bättre sätt att vakna på, än på en vacker strand till en fantastisk soluppgång och havets stilla brus. Ja men ni ser ju själva.....det blir inte mycket bättre än så här!



Efter varje morgonjogg så var det rörlighetspass nere på stranden, på den sk Plankan. Så skönt! Perfekt sätt att starta dagen på, som sagt. Och efter det - frukost! Sedan var dagen igång och det blev oftast ett pass på förmiddagen och sedan ett på eftermiddagen. 



Förutom all träning så hann jag även med både pool- och strandhäng. Härligt! Jag hade inte alls räknat med att det skulle vara så varmt, det var ungefär 30 grader varje dag. Jag trodde det skulle vara strax över 20, men vem är jag att klaga! Underbart att ligga och sola i, dock lite väl varmt att träna i.


På torsdagen sprang vi Bergspasset, man kunde välja mellan att springa eller gå 10 km eller 15 km. Jag valde 10 km. Först tänkte jag gå hela vägen, det var extremt kuperat och en av de varmaste dagarna med över 30 grader och sol som gassade utan den minsta skugga någonstans. Men, till slut bestämde jag mig för att springa de flacka partierna och sedan gå i uppförsbackarna, och springa utför (där det gick, det var som sagt superbrant). Jisses, vad jobbigt det var! Att benen och konditionen skulle ta slut, det förstod jag ju. Är inte alls löptränad för tillfället. Men det var faktiskt värmen som var allra jobbigast, jag blev liksom helt överhettad. Men - jag gjorde det och det är jag grymt stolt över! Det tog sin lilla tid, men det spelar ingen roll. Det var kul! Efteråt i alla fall..... :)



Den lilla fina byn Odeleite där vi startade och avslutade Bergspasset!


Jamen vilken fantastisk vecka det har varit! Jag har träffat nya människor, varav en tjej som jag träffade redan på planet och som jag hängde med hela veckan. Jag har tränat en hel massa och testat nya träningstyper. Jag har sprungit med Evy Palm och Anders Szalkai. Jag har tränat yoga med underbara Erika Kits Gölevik. Jag har lyssnat på föreläsningar av Christer Skog, Anders Szalkai, Pamela Andersson (Topphälsas chefredaktör), Agneta Sjödin och Kristin Kaspersen. Jag har njutit av sol och värme. Jag har badat i Atlanten. Jag har läst böcker och tidningar. Jag har helt enkelt haft en underbar vecka!

TACK Topphälsa för möjligheten att vinna denna resan! Nu funderar jag över hur jag ska få till en sådan här resa varje år, för det kan helt enkelt inte vara så att jag inte ska få vara med om detta igen. Och till alla er som ännu inte provat på detta sätt att semestra - gör det! Fantastiskt kul!

16 kommentarer:

Husbilen Tuzzen sa...

Å vad roligt du har haft! Och laddad med massor med inspiration. Kul att träffa lite "kändisar" också.
Kram Helén

Kim sa...

Vad gött det ser ut, så ball! Ser fram emot att höra the extended version nästa vecka!

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Låter ju helt fantastiskt, får nog försöka få till en sådan resa. :-) Blir väldigt sugen nu när jag läst detta. :-) Kramizz Laila

Hannis sa...

Men heeeej=))
Kul att du är hemma igen!
Kan tänka mig att det varit en fantastisk vecka.
Låter magiskt!!
Och du ser väldigt glad ut på bilden!

Kramen Hannis

Helens Universum sa...

Oj då! Du måste kommit hem i toppform, och vilken underbar miljö sedan!
Kram Helen

Systeryster och jag .... sa...

verkar vara en underbar vecka.... kul att få möjlighet till detta samt att träffa nya människor...

Mamma med ambitioner sa...

Wow vilken grej, frågan är om jag hade vågat. Det låter såååå spännande, lyxigt och alldeles underbart.
Du måste berätta mera, vill höra om föredragen och lite kändis skvaller. Kram Kristina

Anders sa...

Lite avis, vilket äventyr du fått vara med om.

Är det nu det blir nytändning med träning :-).

Hemma på Sjuan sa...

Åh vilken häftig resa. Fantastiska bilder, kram Suss

Maria O sa...

Oj vilken vecka! Och om jag förstod det hela rätt så har du vunnit resan och då måste jag förstås säga grattis i efterskott :) (Är lite av banan när det gäller bloggandet)
Och Bokskogen ja, visst är där fint. Speciellt nu på hösten med alla fina löv och kastanjer.
Kram Maria

Erikas Taktila stunder sa...

Vilken resa ! Låter som du har haft det helt underbart med både sol, bad och träning. Roligt att få pröva något nytt och spännande
Kram Erika

anettan sa...

Så härligt!! Kram Anette

Flower of Fame sa...

Vilket superhärlig resa du haft. Hade gärna varit med. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Finurliga fröken sa...

Så fantastiskt! Ett mål i mitt liv är att nån gång få åka på en sån resa själv. Kram.

pillan sa...

Men åhh vad härligt det ser ut!! Har en kollega som var på denna resan ifjol och pratade igår om den där "plankan" och hur ljuvligt det var att träna där på stranden!
Du måste verkligen vara full med energi nu

Kram PIllan

Anonym sa...

WOW Jennica! Vilka upplevelser och vilka BILDER! Det låter verkligen helt fantastiskt 💝💝💝som en skänk från ovan, vilken chans du fick och det verkar verkligen som om du förvaltat den väl! Grattis till det än en gång. Hälsa din två fina pärlor, både den långa och den korta 💝💝hihi massor av kramar från Christine ❤️