03 december 2013

C som i Chai


Tredje dagen i fotoutmaningen och efter att först ha tänkt fotografera clementiner så blev det till slut mitt chai te. Absolut ingen märkvärdig bild, snarare tvärtom, men jag försöker ignorera det faktum att jag gärna tagit bättre bilder och tänker istället på vad roligt det är att försöka komma på vad jag ska fotografera varje dag!

Detta teet köpte jag för ett par veckor sedan på ICA och det är riktigt gott. Smakar nästan som när man köper det på Espresso House eller liknande ställe - mums! Burken är riktigt fin och får stå framme tillsammans med min lilla nya Buddhafigur och mina små plåtburkar i samma färgskala.

Idag blev det en intensiv dag. Morgonen bestod av att försöka hitta en ny rutin där öppnande av presentkalendrar och frukost till julkalendern ingick. De aktiviteterna passar inte riktigt in i våra nuvarande morgonrutiner, detta kräver lite mer tid. Det gick trots allt rätt bra men det finns absolut förbättringspotential, som det så fint heter! Morgonen fortsatte sedan med bilköer på motorvägen, vilket resulterade i att jag kom försent till avdelningsmötet. En timme senare hör Josefine av sig och känner sig dålig, bara att köra hem igen. Fick en del jobbat vid köksbordet efter att ha fått i Josefine lite mat, en alvedon och sedan ner i sängen. Sedan blev det dags att hämta hem lilltjejen från dagis och hon börjar redan i bilen berätta allt vad vi ska leka när vi kommer hem. Vi ska pärla, rita, leka mamma pappa barn, leka djurpark, bygga lego.....det tar aldrig slut. Och jag som ska laga middag. Förhöra Josefine på historia eftersom det är prov på torsdag. Och lite annat fixande hemma. Här börjar dragkampen. Johanna på ena sidan och jag på andra. Och så Josefine som glider undan och inte riktigt orkar med sin drama queen till lillasyrra när hon börjar med "mamma, du tycker inte om mig" och slänger sig på sängen när jag yttrar orden "mamma måste laga middag...." lite försynt.

Detta är nog min största livsgåta just nu. Hur jag ska få ihop det pusslet. Hur jag ska kunna fördela tiden mellan liten tjej och stor tjej med så totalt olika behov. Liten tjej ger sig inte och drar sig inte för att använda "fulspel" för att få mig för sig själv. Stor tjej suckar och drar sig undan. 

Men sedan, när både liten tjej och stor tjej har somnat, då är det skönt att sjunka ner i soffan med en kopp rykande hett chai te och bara koppla av och tänka att oavsett livets gåtor så har jag de bästa godingarna som finns!  Men, kvällens soffhäng resulterade i att jag bestämt mig för att ta tag i kvällsrutinerna. Johanna måste i säng tidigare, vare sig hon vill eller ej. Det måste helt enkelt bli mer tid över för mig och Jossan på kvällarna!

Nu - sängen även för mig!

4 kommentarer:

Tatjanis sa...

Älskar chai. Förstår inte hur jag kunde missa det uppslaget till inlägg ;-)

Å det där med att få ihop allt. Det är verkligen en gåta, men jag tror att du är lösningen på spåren!

Kraaaaaam/Tatjanis

Hannis sa...

Livspusslet...
Förstår att det blir väldigt tufft att liksom vara överallt.
Man kan bara göra sitt bästa och det är jag övertygad om att du gör.

Och du gör helt rätt i att koppla av en stund med te.
Det är bra för själen!
Kram Hannis

Maria sa...

Hej på dig
Hittade din blogg när jag kikade runt kring decemberutmaningen. Det verkade ju kul :)
Ha de bäst från Maria

Nellie - the Flying Hippo sa...

Bra där! Lycka till. :) Kram