27 februari 2013

Trender 2013

I lördags lyssnade jag till Henrick Eriksson 
som berättade om trenderna för 2013.



Henrick, som har den härliga bloggen Kråks Stuga, har farit land och rike runt och föreläst om trenderna 2013. I lördags var det Malmös tur att få besök och vi höll till på hotell Kramer.

För det första var det väldigt trevligt att få träffa Henrick 'in person' eftersom jag följer hans blogg varje dag. Det är kul att få ett ansikte på personen bakom bloggen, och Henrick verkade lika trevlig i verkligheten som jag upplever i bloggen.

Men det var ju för själva föreläsningen jag var där och den var bra och intressant. Inspirerande! Henrick gick först igenom hur trenderna ser ut rent generellt idag, vad som påverkar oss och hur vi lever. Idag går trenderna "hand i hand", dvs trenderna inom mode, inredning och arkitektur följer varandra. Många klädskapare tar även fram en kollektion inom inredning, och tvärtom. Trenderna går också omlott eftersom de finns till i så korta perioder och de blandas till personliga trender istället.

Några 'buzzwords' som återkom var remake, storytelling, lokalproducerat, näthandel, tid (är dyrbar), engagemang och ansvarstagande och att hemmet är kärnan i våra liv.

Henrick delade in trenderna för 2013 i fem större områden:
* Casual Living - relax, odla, drömmen om landet, naturmaterial
* Explore - utforska våra sinnen, synd, salighet, erotik, svart, vitt
* Afterthought - eftertanke, arvegods, medaljong, sammet, guld,
* Ethnic & Graphic - trianglar, indianmönster, folklore, dip & dye
* Blue Lagoons - hawaiian tropic, exotiska fåglar, 50-60 tal, melon, Brasilien

Den trend jag tyckte bäst om var definitivt Casual Living, där kände jag mig hemma. Det fanns en del fina inslag i Explore, och Blue Lagoons var charmigt. Det jag kände minst igen mig i var Ethnic & Graphic och Afterthought, det var inte riktigt jag.

Färgerna för 2013 är fortfarande pasteller fastän nu är de mer 'dammiga', 'smutsiga'. Svart är det nya svarta och blå, orange och kamel är även de dominanta.

Mönstret för i år är prickigt till min stora lycka. Älskar prickigt! Men även trianglar kommer att synas. Dip & dye trenden fortsätter, så även fåglar i alla former. Vi kommer att få se mycket färger som ser ut som om de flutit ut, ungefär som akvarell.

Materialen kommer att vara stickat, läder i sin naturliga färg, mohair, fjädrar och olika träslag. Träfärgerna blir som en egen palett.

De produkter som kommer att dominera är allt som har med fåglar att göra, så som fågelholkar, fjädrar, bilder, burar och liknande. Belysning kommer det också att läggas stor vikt vid.

Jag var mycket nöjd med föreläsningen och lärde mig mycket. Flera av trenderna var inget nytt för mig, fast nu fick jag dem presenterade för mig så att jag förstod dem. Nu kan jag själv se, när jag bläddrar i magasin och läser på bloggar, hur de olika bilderna eller reportagen följer trenderna. Jag förstår varför man stylat bilder så som man gjort och det är riktigt kul.

I början av maj har han ytterligare en föreläsning, då om färglära. Den hade jag verkligen velat gå på!



7 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Det låter verkligen spännande. Kul att det var så bra ock tack för sammanfattningen! Kram

Victorias Provkök sa...

Åh vad kul med en så bra föreläsning;)
Ha en fin kväll
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Anonym sa...

Så spännande tack. Hoppas paketet kommit fram? Kram Sofia

Anna Margareta sa...

Jag kommer att tycka om 2013 för jag tokgillar alla trenderna.

Helens Universum sa...

Det låter intressant! Skulle vara kul att gå på den om färger!
Ha en fin dag!
Kram Helen

Unknown sa...

Tack för att du delar med dig, kul läsning!
Casual living är det som gäller för mig med.
Förresten, det var du som köpte Bloggskolan va? Var den bra? Rekommenderar du den?

Må så gott!

Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok sa...

Jag tycker det är fascinerande med trender. Det känns lite som att sådana där trendföreläsningar blir lite självuppfyllande, dessutom. Men prickigt och odla själv och hawaiian tropic, låter ju för bra för att vara sant! :)