23 januari 2013

Komma i säng knep

Visst har dygnet för få timmar?!

Bild: Fantastic Frank

Jag är en kvällsmänniska. Jag är absolut ingen morgonmänniska. Jag har supersvårt att komma upp på morgonen och är en snoozarnas mästare. En av anledningarna att jag har svårt att komma upp på morgonen kan ju ha att göra med att jag lägger mig för sent. Men, jag är en kvällsmänniska. Även om jag kan ha en dipp runt åtta eller så, när jag blir trött, så kommer jag lätt in i andra andningen senare på kvällen och har inga problem att vara uppe länge länge.

Så, hur lösa detta då? Det är ju viktigt att jag faktiskt kommer upp på morgonen, speciellt de veckor då jag har tjejerna eftersom de behöver lugna morgonar. Och då är jag faktiskt väldigt duktig. Men de veckor då jag inte har tjejerna....då blir det lätt att jag snoozar....och snoozar....och så snoozar jag lite till. Vilket innebär att det kan bli lite stressigt....

Men, jag har ett knep! Lika självklart som att man sätter ett larm för när man ska gå upp, lika självklart borde det ju vara att sätta ett larm då man ska gå och lägga sig! Ungefär som Skalmans mat-och-sov-klocka! Den kommer ni väl ihåg?!

Så, klockan 22.15 varje kväll larmar min mobil och säger att nu är det dags att avsluta det där du håller på med och göra mig i ordning för natten. Det går sådär.... Jag tycker att idéen är briljant faktiskt! Man får en påminnelse, en aktiv påminnelse som innebär att jag faktiskt på ett mycket enkelt sätt kan bidra till att min nästa dag blir bättre. Men men men....det är svårt. Nu är klockan 22.45 till exempel, mobilen larmade alltså för en halvtimme sen. Och här sitter jag.....

Men, oavsett. Att sätta ett larm för när man ska gå och lägga sig får bli dagens enkla tips från mig!
Nu - ska jag vara duktig och gå och lägga mig.
Natti natt!

9 kommentarer:

Birgit sa...

Vilken bra idé! Jag skulle nog behöva göra samma sak, för jag är oxå seg på morgonen, men har inga problem att vara uppe på kvällen. (ändå är jag mkt duktigare på att komma upp än min man)
Sv: Härligt med en joggingtur! Jag hade ju tänkt träna på lunchen idag, men det får nog bli ikväll, för jag är hemma med en liten sjukling :(
Ha det gott!
Kram

Kim sa...

Hahaha, nu är du som Skalman på fler sätt än ett! ;)

Anna Margareta sa...

Känner verkligen igen mig. Herregud så jäkla trött jag är på mornarna! Men aldrig att jag kommer i säng i tid. Kanske ska jag testa alarm på kvällen. Det kan ju i alla fall vara värt det. Vad hade man gjort utan sitt kaffe!

smile sa...

Haha, du snoozar visst på kvällen också.

Anonym sa...

Tack igen för awarden jag ska ska skriva om det i helgen : ) Jag är en kvällsnissa jag med suck!!! Hatar att gå upp på vardagarna gahhhhh stress stress stress : / kram Sofia

Limetwig sa...

Visst är kvällarna underbara att vara kreativ på :) Klockan tickar och man märker det liksom inte! Är inte iheller nån morronmänniska. Allt innan 7 är okristligt!
Kram

Home2tiny sa...

Är o har alltid varit en morgonmänniska. Är uppe redan vid femsnåret o tycker det är superskönt. Önskar bara att jag hade ro att lägga mig lite tidigare på kvällen oxå. Tyvärr har dygnet bara 24 timmar....... Kramisar Tina

Nellie - the Flying Hippo sa...

Det är briljant, om man följer det och går och lägger sig när klockan ringer... ;) Kram

Victorias Provkök sa...

Ja jag har samma problem... Sitter gärna uppe för länge och sover in i det längsta.
Fin lördag på dig
Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se