27 november 2012

Adventsfunderingar

Sitter här med årets första glögg i handen! 
Känslan av att julen är i antågande, 
men ändå så avlägsen.

Bild: IKEA Livet Hemma

Sitter här i soffan under filt med en kopp varm glögg. Myser. Funderar faktiskt inte på julen utan mer på förste advent. På allt som skall fixas i veckan för att få till en mysig förste advent för tjejerna när de kommer hit på söndag kväll. På ett sätt sådär lite småstressad som man (jag?!) alltid är i juletider, men ändå härligt förväntansfull. Vill ju så otroligt gärna skapa julmys och den där känslan av förväntan, längtan, mys och glädje som jag alltid förknippat mina jular med som liten. Vill skapa traditioner som är bara för oss, inga stora förändringar eftersom julen handlar mycket om just traditioner för mig. Den där känslan av att man på ett sätt vet vad som komma skall, men det ska ändå finnas ett visst mått av spänning och överraskning.

Det som skall fixas i veckan är såklart att gå igenom julstjärnor och adventsljusstakar så att de funkar. Det skall köpas hyacinter och mossa och göras fina små grupper av dem. Det ska givetvis köpas pepparkakor och glögg. Och så är det ju det där med adventskalender och presentkalender.... :)

Allt det här sitter jag och funderar på. Vilka färger, vilket tema, vilka presenter...... Kul och mysigt! Det börjar växa fram och jag har en bra bild över vad jag vill. Sedan återstår väl att se om det blir så också! :)

Bild: IKEA Livet Hemma

2 kommentarer:

Birgit sa...

Håller med dig, det ska vara som det alltid har varit men ändå lite nytt :) Jag är ovanligt tidig med allt i år *klapp på axeln* Jag tänker inte julstressa i onödan, det blir jul ändå. Ikväll har jag satt upp en del julgardiner, ljusstakar och stjärnor är på plats (behövs i detta uschliga väder), så jag är ganska redo för 1:a advent! Ha en fortsatt bra vecka :) KRAM

Kim sa...

Köp inte för mycket glögg! Leverans is on the way!