27 september 2012

Hemmadag

Regnet smattrar mot rutan.
Värmer händerna mot tekoppen.
Raggisarna är på.
Hösten är här.

Bild: Pinterest - Linda Risdal

Tittat på film, bakat sockerkaka, byggt lego, lagt pärlplattor, ritat......lekt häst. Ja, det är väl ungefär det som dagen har bestått av idag. Idag har jag alltså varit hemma med Johanna som är sjuk. Hon fick feber igår så idag fick det bli en hemmadag, lugnt och skönt. Trodde nästan att det inte skulle bli mer av det, men så fick hon feber ikväll igen så det tar väl några dagar till innan hon är frisk igen. Men men, det är typiskt höst så det är inte mycket att göra åt. När jag väl har lyckats koppla bort jobbet och det där dåliga samvetet och stressen över att jag inte är där och betar av på alla långa att-göra-listor, så är det riktigt mysigt att bara vara hemma i mysbrallor och ta dagen i Johannas tempo.

Vi har också varit och tittat på ett stall nu ikväll. Jossan och hennes kompis ska troligen ha sk vinterponny i år igen. Det vill säga, de lånar vars en häst från ridskolan (som stänger under vintern eftersom de inte har något ridhus) och så får man själv bekosta stall, mat mm. Dessa hästar går på lösdrift, vilket innebär att de går utomhus alltid och behöver därför inackorderas ett par månader varje vinter, och det finns en uppsjö av tjejer som gärna tar hand om en häst under dessa månader!

Förra året stod vi i ett stall där det funkade jättebra. De som hade det var väldigt trevliga, det var ett bra pris samt de som ägde gården gjorde allt med att släppa ut och ta in hästarna, fodra osv. Det enda som Jossan behövde göra var att mocka och rida. Men, det finns ett stort men med detta stall och det är att det inte finns något ridhus eller paddock att rida i. Detta är ju såklart ett stort minus eftersom tjejerna då inte har någonstans att rida. Detta stallet vi var och tittade på idag ägdes även det av ett trevligt par. Det var en stor gård och de hade 14 hästar inackorderade. De hade fint stall, ridhus, ridbana, många hagar, kök där man kunde värma mat, eget skåp i sadelkammaren så man kunde ha sina ridgrejor där och så vidare. Men, även här ett men, det kostade mer samt man ska betala mat och strö (det hästen står på i boxen) själv. Det innebär att det blir en del dyrare, men å andra sidan får man mer. Vi får ta en diskussion om detta hela familjen.

Men ikväll har Jossan surfat runt och letat bra priser på mat, strö och tusen andra grejor som man tydligen måste ha! Det är så himla roligt att hon är så engagerad och hon är verkligen duktig och letar efter saker med bra pris, vill verkligen verkligen det här och är beredd att jobba för att övertyga mig och hennes pappa om att vi väljer de bästa - och billigaste - alternativen! Men jag blir lite lätt stressad över alla kostnader... Men å andra sidan så är det så kul att kunna hjälpa henne med detta. Hon brinner verkligen för sitt hästintresse och det är så roligt!



Nu är det hög tid att hoppa i säng. Denna stunden på kvällen, när båda barnen sover och jag kan ta en stund för mig själv är så skön. Det är tyst och skönt i huset och man hör hur de två sötaste tjejerna ligger och snusar i sina sängar. Natti natt!

3 kommentarer:

Birgit sa...

Så härligt att hon har hittat nåt som hon brinner för! Men det är klart att det kostar och tar tid, men hon verkar ju vilja och kunna göra mkt själv. Jag hejar på henne :) Jag har aldrig varit nån hästtjej, men tycker hästar är otroligt fina djur och jag skulle gärna kunna rida. Hoppas ni får en fin helg och att lillan kryar på sig! Kram

Anonym sa...

Vilken duktig ridtjej du har. Här har jag också vabbat i veckan ett virus för Bella men nu verkar det vara på väg att vända : ) Känner igen mig med det dåliga samvetet suck! kram Sofia

Kim sa...

Riktigt coola bilder på Jossan! Så häftigt det ser ut!