12 september 2012

Det här med sömn

Trött, trött, trött...

Underbara lilla trollunge!

Vår lilla tjej har alltid haft ett speciellt förhållande till sömn. När hon var bebis var det mest ett icke-förhållande, för sov gjorde hon inte speciellt mycket. Hon har aldrig haft något större sömnbehov. Hela nätter har hon bara sovit i ungefär ett år, sedan hon var 2,5 år. Nu sover hon dock rätt så bra, men fortfarande så väcks jag några nätter per vecka pga att hon vaknat av olika orsaker. Men oftast räcker det att stoppa om henne, så somnar hon igen. Så var det inte när hon var mindre....det här är helt ok.

Men det som fortfarande är ganska fascinerande, är hur enormt stor påverkan det har om hon skulle råka somna något under dagen. Fem minuter kan räcka för att hon ska vara vaken en extra timme på kvällen,  då kan ni ju tänka vad en halvtimme gör?! 

Nu har hon ju varit väldigt förkyld och natten mellan måndag och tisdag sov vi inte mycket alls, pga att hon hostade och var väldigt täppt i näsan. Denna dåliga nattsömn gjorde att hon igår somnade en timme tidigare än normalt. Jag visste att detta skulle medföra en tidig morgon, men jag valde att acceptera det och låta henne sova. Hon var helt slut. Tänkte att hon kanske skulle vakna runt fem eller så. När tror ni hon vaknar? Jo, halv tre!! Helt klarvaken och ville ha frukost! Det tog mig två timmar att få henne att somna om! Gissa om jag varit helt slut i dag, dock har Johanna lekt och stojat runt som aldrig förr. Helt frisk idag, förutom lite snuva som är kvar. Men pigg var hon. 

Men på grund av denna tidiga "morgon" så somnade hon i ungefär en halvtimme när jag körde Jossan till stallet i eftermiddags. Visste såklart att det inte var så bra, men vad gör man när hon somnar i bilen?! Tänkte också att det kanske skulle funka ändå eftersom hon hade en sömnskuld sedan natten. Men tji fick jag! Hon somande precis, runt elva på kvällen! Hur orkar hon?! Jag är helt slut! 

Så slut att jag ska stupa i säng direkt nu! Var bara tvungen att skriva av mig lite.... :)
Kram och go´natt!

1 kommentar:

Kim sa...

Hon har energi det barnet! =)