16 februari 2012

Om att skärpa sig

När jag började arbeta igen efter min mammaledighet så hade jag som mål att ha gått ner alla mina graviditetskilon, samt några till. Och jag nådde mitt mål, jag började min första dag med att väga precis det jag ville och jag minns hur nöjd jag kände mig!

Nu, ett och ett halvt år senare, är jag inte alls nöjd. Jag har helt tappat bort träningen, totalt fallit ner i godis- och sockerträsket och därav gått upp 6 kilo. Jag kan verkligen vara helt och totalt hopplös när det gäller att stoppa i mig godsaker och allmänt småäta. Jag hanterar också stress och hur jag mår med att äta godis, om jag är stressad eller är deppig så dämpar jag detta med choklad och godis. Inte bra. Inte bra alls.

Jag vet också att jag kan skärpa mig och vara riktigt tuff mot mig själv. Men jag vet också att jag har otroligt svårt att komma dit. Jag har försökt många gånger och sedan misslyckats lika många gånger. Men nu när jag var hos Sara i helgen, så pratade vi mycket om det här och jag vet inte riktigt vad hon sa eller vad som gjorde det, men just nu är jag grymt motiverad att tappa de där sex kilona. Att kunna känna mig nöjd med mig själv igen och inte ha det där dåliga självförtroendet som jag har när det gäller mitt utseende just nu.

Så, sedan i söndags så har jag inte ätit något onyttigt och jag har dessutom hållit mig till enbart en portion middag på kvällen. Inga nattamackor, inget godis, inga kakor fastän det bjudits på jobbet och så vidare. Nu känns det superbra, och jag vill verkligen fixa det här nu. Hoppas att jag blir belönad på vågen nästa vecka! :)

4 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Hejja dig vännen! Gissa hur mycket jag har tröstätit och gått upp, jag skyller på alla jäkla hormoner;) kram

Livet - här och nu sa...

Jag tycker du såg jättefin ut när vi träffades. Men det är ju hur du mår och vad du känner som är det viktiga. Härligt att du hittat motivation och att du känner dig nöjd.

Lycka till!

Kram Pernilla

Kim sa...

Betyder det att vi får se en Vårrussatsning som börjar innan själva loppet den här gången? ;)

Birgit sa...

Det kommer att gå jättebra! Lycka till! Bästa sättet är att inte noja när det inte går bra, utan ta en dag i taget! Jag har oxå börjat skärpa mig, ibland går det bra, ibland inte. Jag "tävlar" mot min man o min kompis, få se vem som är "biggest looser" denna vecka ;) Jag hejar iaf på dig!! Så... en peppkram till dig!