28 november 2011

Strömlöst

Vid 18-tiden igår så gick strömmen hemma hos oss! Det blåste ju extrema vindar och det dånade utanför och knakade i hela huset. Men vad jobbigt det är att vara utan ström! Tänk vad beroende man är av den. Det blir ju självklart helt mörkt överallt, ganska logiskt. Men man kan ju inte laga mat, man kan inte värma glögg!!, man kan inte koka kaffe, göra välling, inte duscha i varmvatten. Man kan inte heller ladda mobiltelefonerna och det går inte att ringa, vårt nätverk slogs dessutom ut så det gick inte att komma åt Internet mer än via mobilerna. Det blir också väldigt kallt inomhus…

Så, den där mysiga adventskvällen med god mat och glöggmys blev det inget med. Mina älsklingar fick dock sina adventspresenter i skenet av stearinljus. Sedan sov vi alla i biorummet eftersom vi ville samla alla i ett rum för att lättare kunna hålla värmen. Eftersom vi har öppet upp i nock i sovrummet så blir det rummet snabbt kallt. Men det var mysigt att ligga allesammans där ute! Det tog lite tid innan jag somnade, och då låg jag där och lyssnade på dem när de snusade. Mysigt!

När vi vaknade i morse så var det fortfarande strömlöst och det var 15 grader inne. Brrrrr……. Och inget kaffe och ingen välling att värma sig med. Men men, de hade ström på dagis och i skolan så barnen kom iväg i alla fall, skönt det! Men det får så många konsekvenser när strömmen går, jag tänker även på maten i kyl och frys….

Annars hade vi klarat oss bra i stormen. En vält soptunna och soppåsar över uppfarten var väl det värsta! :) Lite smågrenar och tallruskor i trädgården, men inget annat. Däremot hade en av grannarnas staket vält och jag såg välta träd och stora grenar som var avbrutna på vägen till jobbet. Jag såg även det här!! En torrdocka hade slitit sig från Landskrona varvet och flutit iväg! Vad som kanske är svårt att se på bilden är att denna enorma torrdocka ligger vid strandkanten och har drivit riktigt långt från varvet!

Bild: Sydsvenskan
Jens körde iväg tjejerna till skola och dagis. När jag skulle köra iväg till jobbet blev jag stoppad av min granne. Hon fick inte upp dörren till sin garageport som är eldriven och hon kom inte ut med bilen! Så dagens goda gärning, jag skjutsade hennes småttingar till dagis och sedan henne till jobbet. Det är på vägen så det var inga problem, och man måste ju hjälpas åt, nästa gång kan det vara min tur! Men vad det ställer till det, det här med stormar och strömavbrott!

Men, enligt senaste ’news’ så ska strömmen vara tillbaka där hemma nu! Hoppas verkligen på det! Ser fram emot en varm kväll med en god middag och lite kvällsglögg!

2 kommentarer:

Jejje sa...

huvva så hemskt:)njut nu ikväll av god glögg.....Vi hade storm lörag.Ett fönster i stallet blåste sönder.Men jag är så glad att det inte blev nåt mer.I mars blåste ju vårat garage tak av (det är stort)tack gode gud hoppas vi slipper sånt nu,eller hur.Men jag tycker det blivit mer av sånt där.Många kramar/jennica

Birgit sa...

Jag håller med - vi är nästan för beroende av el! Vi hade oxå stömavbrott i helgen, men 2 timmar räknas ju lixom inte när man läser om hur ni hade det... Men det känns när det är på kvällen - huvva så mörkt! Min mamma var ute o gick när strömmen gick o allt blev svart, tur att hon nästan var hemma! Hoppas allt är bra nu o ha det riktigt gott! Kram