15 juli 2011

Att varva ner

Jag har haft en stressig period på jobbet den senaste tiden. Jag har varit uppe i varv och inte riktigt tillåtit mig själv att ta det lugnt, ni vet hur det kan vara, man bara kör på. Fyra dagar innan min semester så får jag någon typ av nackspärr, jag känner igen det, det brukar komma som ett brev på posten när jag är stressad. Det börjar med nacken och sedan strålar det nerför hela ryggen.

Igår var det min första semesterdag. Jag hade en dundrande huvudvärk hela dagen, kände mig irriterad, trött och mådde faktiskt inte speciellt bra. Idag är huvudvärken borta men jag har fortfarande ont i ryggen.

Kroppen säger verkligen ifrån. Nu tycker den att det är dags att börja komma ner i varv, dessutom så låter jag mig själv göra det och då är det precis som om kroppen bara släpper på allt. De senaste åren har jag gjort så att jag går på semester en torsdag, och börjar således också börja arbeta igen på en torsdag. Jag tycker att det är kanon, det funkar väldigt bra för mig. Då har jag de här första dagarna på mig att försöka komma ner i varv, vissa år går det snabbare, andra år tar det lite längre tid. Och sedan när jag börjar arbeta igen, så har jag ett par dagar innan det är helg igen, att försöka komma upp lite i varv. I alla fall acklimatisera mig till jobbrutiner igen.

Nu är det alltså nedvarvning som gäller. Jag myser inne eftersom det regnar och försöker att inte känna mig tvungen att göra saker. Att bara vara och ta saker och ting som de kommer. Känner fortfarande av lite stress i kroppen, men om ett par dagar så är jag inne i semesterlunken. Skönt!
















Såhär såg semesterlunken ut för ett och ett halvt år sedan i Thailand, helt underbart! Så många palmer lär det inte bli denna sommaren, däremot så hoppas jag på sol, blå himmel och härliga bad!

5 kommentarer:

Kim sa...

När får jag och Linis komma och varva ner hos er? =D

Erik och Nellie sa...

Bra att du tar det lugnt! Hoppades känner dig nedvarvad snart så di kan njuta av att vara ledig. Kram!

Jennica... sa...

@Kimman: Ni är välkomna när som helst. Vi kan väl höras under morgondagen och jämföra kalendrar. Vi har några kvällar inbokade nu. KRAM!

@Nellie: Jag tar det lugnt, går runt som en sengångare. Men det är bra, det var lite galet in i det sista. Har tom jobbat både igår och idag. Men nu är det bara semester! STOR KRAM!!

Jessica sa...

Ta hand om dig ordentligt!

Birgit sa...

Låter som en bra idé att inte göra ngt särskilt så här i början. Bara varva ner o vila. Ta hand om dig! Kram