23 juni 2010

Glasfusing

Nu ikväll har jag och Nellie varit på en kurs i Glasfusing. Det är en teknik att smälta glas till små konstverk. Vi gjorde smycken, dvs olika hängen, ringar och örhängen. Men man kan även göra andra konstverk, tallrikar, skålar och så vidare. Det var superkul! Det var min födelsedagspresent till Nellie och det blev riktigt lyckat.

Det är lite svårt att förklara hur det gick till men man använde olika typer av färgat och mönstrat glas. Detta glas skar man ut i önskat form och storlek och sedan byggde man på höjden för att få önskat resultat. Jag ska visa foto på hur det jag gjorde ser ut när jag får tillbaka det, så att ni får se. Det ska nämligen brännas i ugn och det tar 24 timmar.

Det var riktigt kul och det ska bli väldigt spännande att se hur det blir, det har man liksom ingen riktig aning om! :) Jag hann med att göra ungefär två halsbandshängen, fyra ringar, tre par örhängen och en armbandsberlock.

Superkul som sagt! Åhhh, det finns ju så mycket roligt man kan göra - hur ska man hinna allt! :)

9 kommentarer:

Kim sa...

Låter skojset!! Vilken bra present det var!

Lina sa...

Så kul det låter! Ser fram emot att få se dina alster senare :)

Jennica... sa...

Tack Kimman! Ja, tyckte själv att jag fick till det bra. Annars är ju du den stora presentexperten! :)

Visst ska du få se dem Lina! Jag ska hämta dem på tisdag så jag hinner precis innan vi ska åka till Grekland, vi åker ju på onsdag!

Maria sa...

Var det så det hette :-) Roger ringde ju igår och Jossan svarade men han förstod inte vad hon sa att du var iväg på och vi kunde inte heller förstå vilket ord hon kunde ha missförstått... Låter kul!

Jennica... sa...

Kanske inte det ordet man lyssnar efter precis! :)
Ska bli så kul att ses i morgon och tänk om vi kan få så här vackert väder, som det är idag! :)

Unknown sa...

Vilken toppenpresent! Låter som en jättekul grej och jag ser fram emot att se era alster!

Som du ser uppdaterar jag mig på din blogg :)
Hoppas vi kan höras snart.
Jag ringer när jag är på väg hem kanske.:)
Kram igen

Jennica... sa...

Ja, det var riktigt kul som sagt! :)
Och det var där jag var när du ringde.... :)

Vi måste ses snart! Vi måste ju gå på bio också, herregud - snart slutar den väl gå!!

Jejje sa...

låter spännande,vill så gärna se resultatet på bild:)..-min mor sysslar med detta ,hon har en egen ugn hemma.blir superfint,inget blir det andra likt./midsommarkramar ( ha det så bra i Grekland)

Jennica... sa...

Hej Jejje!

Lovar att visa bild på resultatet! Tycker själv det ska bli spännande, vet inte heller hur det blir. Jag vet hur jag skulle vilja att det blev, men det lär bli en överraskning! :)

Vad kul med egen ugn! Det hade inte varit dumt. Det låter dyrt...

Tack! Vi ska ha det superskönt i Grekland! Längtar!!

Kram - och ha en riktigt mysig midsommar ni med!