01 mars 2009


Deltävling 4, Malmö

Och denna gången var jag på plats tillsammans med Kim, min syster!! Jag fick biljetten av henne i födelsedagspresent!!! Jag har alltid velat se Melodifestivalen live, så det var en dröm som gick i uppfyllelse - fostrad i en Melodifestivalgalen familj som man är! :)

En timme innan tv-sändningarna skulle gå igång så värmdes publiken upp av ett förband, Lars Grönings tror jag de hette. Det var en kille och två tjejer som sjöng gamla och nya schlagerhits, svenska som europeiska. De var duktiga så man kom i rätt gungning direkt liksom! :)

För mig var det även första gången på Malmö Arena vilket var spännande! Det var fint, häftigt att Malmö har en egen arena! Det var kul att gå in till sin plats och se själva Melodifestivalsscenen som man bara sett på tv, se hur det testade kameror och sånt. Vi fick även en liten lektion i hur vi skulle "uppföra" oss. Självklart fick vi sjunga och dansa, klappa och jubla skulle vi göra åt alla bidrag - inte bara de kända och så skulle man akta sig för kamerorna om man satt långt fram. De for ganska tätt över huvudena på publiken, så man skulle ha koll på dem så att man inte "fick dem i nacken"! Här fick jag och Kimman en rolig syn i våra smått sjuka fantasifulla hjärnor så det blev ett härligt skrattanfall! :)

Vi träffade även våra vänner Roger och Maria och deras dotter Ellen - tre gånger till och med! Rätt otroligt eftersom det var 12.000 personer där! :)

Sedan satte det igång! Det var fullt ös hela tiden, inga dö-stunder. Det är så himla kul att se sånt här live! Allt låter förmodligen bättre än vad det gör hemma i tv-soffan! 

Vinnarna denna kvällen blev Agnes och Malena Ernman, direkt till Globen gick de! Agnes är en fantastiskt söt tjej som sjunger otroligt bra, men jag fastnade inte helt för hennes låt. Jag tyckte den var helt ok, så det var bra att hon gick vidare. Men de spelar ju två av hennes låtar på radion nu, "On and on" och "Release me" och de är ju så mycket bättre....

Andra vinnaren blev, lite otippat, Malena Ernman med sin operainspirerade poplåt "La Voix". Tro det eller ej, men jag gillade den! Kanske var det det där med att man var på plats och att låten då gjorde sig bättre, jag vet inte. Jag blev paff själv! :) Men jag tyckte den började så bra, först tänkte jag "nej, inte en sån där svår låt igen...." och sedan drog den igång och då tyckte jag den var rätt fräck.


Till andra chansen gick förhandstippade favoriten Sarah Dawn Finer med "Moving on" och Starpilots med "Higher".

Sara Dawn Finer sjunger helt otroligt bra, hon har en fantastisk röst och hon är så säker på scen. Men hennes låt lyfte aldrig riktigt.....synd tyckte jag. Däremot så tyckte jag att Starpilots var bäst!! När de sjöng lyfte taket på Malmö Arena!! Hade publiken där inne fått rösta så hade de varit i Globen direkt! Jag tyckte det var en super-ösig låt som man blev glad av, jag hejar på dem i andra chansen!




Petra Mede då..? Jo, hon fick faktiskt godkänt av mig denna kvällen. Hon är ju inte min favorit som jag skrivit tidigare, men jag tyckte nog hon gjorde sin bästa kväll igår. Nu såg jag ju inte förra omgången, men det kändes som om hon tonat ner sig lite. Kanske inte en komplimang till henne att jag tyckte hon var bättre när hon var nedtonad.....men så är jag inget större fan heller! Bäst tyckte jag hon skötte sig när det var problem med Agnes mikrofon när hon skulle sjunga vinnarlåten igen, då fick ju Petra Mede fortsätta prata utan manus och det tyckte jag hon gjorde hur bra som helst!

Nästa vecka är det andra chansen! Jag hejar på Starpilots och Jossan hejar på Amy Diamond! 

4 kommentarer:

Kim sa...

Riktigt häftigt var det! Inga mobilbilder? :)

Kim sa...

Just ja, du fick faktiskt biljetten i födelsedagspresent och inte i julklapp. ;)

Jennica... sa...

Oj, förlåt. Ska ändras i texten. Mobilbilderna blev sådär bra, men ska lägga till dem också! :)

Jennica... sa...

Av någon anledning så funkar det inte att skicka över de (två...) bilder jag tog...så det blev inget med det!