27 november 2008

"Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger



Igår kväll läste jag ut "Tidsresenärens hustru"! Det har tagit lite tid, enbart beroende på att jag började under en period i graviditeten då jag var extremt trött och bara orkade läsa liite innan jag somnade. Plus att jag har fått göra uppehåll för böckerna till bokklubben. Jag skriver "enbart" eftersom det inte hade att göra med att boken inte var tillräckligt bra - för den var helt underbar!!!!

Den handlar om Henry som är tidsresenär. Helt ofrivilligt så reser han fram och tillbaka i tiden, han kan inte styra över detta själv. Helt plötsligt lämnar han sin nutid för att resa i tiden och hamna någonstans alldeles naken utan en endaste ägodel. Det är nämligen ett av de största problemen under hans "resor", att han måste stjäla kläder och pengar för att klara sig. Att hamna i princip vart som helst helt naken är inte helt enkelt att ta sig ur.

Bokens handling utspelar sig självklart kring dessa tidsresor, men kretsar kring Henrys förhållande till Clare, som han möter första gången då han är 36 år och Clare är 6. De gifter sig när Henry är 30 år och Clare 22. Ja, ni hör.....det är inte helt okomplicerat att vara tidsresenär. Henrys tidsresor är deras hemlighet som på ett sätt svetsar dem samman, men som också orsakar många smärtsamma avsked. Det är en stark kärleksroman med en oerhörd känsla av närvaro. Tårarna rann i floder igår, när jag läste slutet.

Detta är en helt underbar bok som hamnat högt på listan över mina favoriter!
Det finns bara en sak att säga - ni måste läsa den!!!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Jag instämmer. Den är grymt bra! Det är nog en av mina absoluta favoriter!