05 augusti 2008

Semestern i bilder

I måndags i förra veckan lämnade vi hemmet och gav oss ut på en liten "road-trip"! Första stopp blev redan i Bosjökloster där vi åt lunch. Det var underbart väder och vi tog det lugnt och gick en promenad i parken och tittade på djuren. Vi såg kaniner, pärlhöns, lamadjur och så hästar såklart!

Jossan och hästkompis vid Bosjökloster.

Efter detta första stopp bara en timme hemifrån :), så körde vi vidare längs kusten och vi stannade för natten på Ronneby Havscamping. Här kunde vi hyra ett rum vilket var riktigt mysigt. Vi hade tält och sovsäckar med oss, men inga luftmadrasser. Det hade vi tänkt köpa om vi ville tälta.

Jossan och Jens utanför vårt rum på Ronneby Havscamping.

På kvällen åt vi middag på restaurangen och enligt Jossan var det "världens godaste hamburgare" som vi fick. Och det är jag nästan böjd att hålla med om, riktigt smaskigt var det faktiskt!!

Jag och Jossan vid frukostbordet.

Duschade gjorde man utomhus till allmän beskådan! :)

Innan vi fortsatte vår färd så hann vi med en omgång mini-golf. Riktigt kul - även om jag blev slagen av både Jossan (som vann!) och Jense! Vi fortsatte vår färd upp mot Norrköping eftersom Kolmården stod på agendan för dagen efter. Vi hade siktat in oss på att bo på samma camping som vi gjorde när vi var på Kolmården för två år sedan, men de hade fullt i sina stugor. Vi hittade dock en annan camping som låg ett par mil norr om Kolmården, rakt in i skogen. Här fick vi hyra en gammal husvagn! Lite halvrisig kanske, men ändå helt ok. Den var helt urvädrad så det luktade inte muggigt eller så. Vi köpte korv med bröd på campingen och grillade till middag. Det var det äckligaste jag ätit på mycket länge!!! Uuack!! Vilken läskig korv!!! Men efter en vacker kvällspromenad var det mysigt att krypa ner i sovsäck i husvagnen och läsa lite tidning.

Jag och Jossan utanför husvagnen.

Jag och Jossan på en brygga vid Sörsjön.

Morgonen därefter så drog vi väg till Kolmården! Vi hade varit lite oroliga för vädret som visat upp en molnig himmel, men vi fick en fantastisk dag!!! Kolmården är riktigt riktigt fint! Djuren ser friska och fina ut, de har stora fina inhängnader och området i sig är fint och mysigt att gå runt i. Vi var där i nästan 8 timmar!! Vi hann även med Tropikariet där vi såg en massa ödlor, ormar, fiskar, hajar med mera.....

Cool brud på väg till Kolmården!

Jossan och jag i linbanan som går runt Kolmården.

Vackra delfiner!

Sötaste delfinen! :)

Efter vår långa dag på Kolmården styrde vi bilen mot Stockholm. Planen var att ta oss ut på Lidingö, Jens hade hittat ett vandrarhem på nätet som skulle ligga där. Men väl framme på Lidingö så hittade vi det inte. Däremot så hittade vi ett jätte-fint Bed & Breakfast som hette "Gästhemmet Tre Systrar". En fantastisk villa som låg mitt på Lidingö och drevs av tre tjejer. De hade bara haft öppet i ett par månader och  jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dem, det var ett riktigt trevligt ställe.

Jag och Jossan utanför "Tre Systrar".

Dagen efter hade vi planerat in en vilodag och vi ville ta oss till en strand och sola och bada. Det visade sig vara svårare än vi trott. Vi körde ut på Värmdö och letade efter en camping som vi sett på nätet. När vi äntligen hittade den så visade det sig att de bara erbjöd säsongscamping...lite snöpligt! Men till slut hittade vi en strand och vi låg och mös där resten av eftermiddagen. Däremot hittade vi ingen annan camping så vi fick ringa kusin Anders och Lena och våldgästa dem. De är världens gulligaste och tog emot oss med bara några timmars varsel! Jätte-mysigt att ses igen, det blev en mysig kväll med god middag!! Vi camperade hos dem resten av vår tid i Stockholm.

Nästa dag stod Gröna Lund på schemat! En otroligt vacker och varm dag blev det! Och kulig!! Mycket karuseller och många olika lotterier blev det! Vi åkte dit ut med spårvagn från city och tillbaka tog vi en båt. Stockholm är underbart vackert!!!

Lite läskigt är det trots allt med "mini-fritt-fall"!!

Kul med "te-kopparna"!

Nästa dag skulle vi egentligen gått på Skansen, men regnet fullkomligen vräkte ner hela dagen. Lite trist.... Men det blev en bra dag ändå. Vi träffade våra vänner Jonas och Johanna. Vi var ute på stan hela dagen, stod och tittade på Euro-Pride tåget i flera timmar, jätte-kul!! Därefter var vi helt utsvultna och åt en kanon-god lunch/middag på italiensk restaurang. Därefter blev det kaffe på café i Gamla Stan. Efter detta promenixade vi en sväng och tog oss till en bar som heter "Och himlen därtill" och ligger högst upp i Skatteskrapan. Där hade man en fantastisk utsikt över hela Stockholm!! Där satt vi och drack drinkar och pratade hela kvällen.

Jonas och Jens

Johanna och Jossan

Sedan blev det Skansen, dagen efter det! Jonas och Johanna följde med dit och vi gick och tittade på alla djur. Inte lika många som på Kolmården men mysigt ändå. Tyvärr började det regna men det funkade trots allt. Roligast av allt var babianerna, vilken show det är att bara sitta och titta på dem! Jossan var modig och klappade en stoor hårig spindel....detta såg jag med ett öga på en film.....eftersom jag väntade utanför! Jag vill inte ens vistas i samma hus som de där läskiga äckliga krypen...!!

På kvällen åt vi middag på en restaurang som heter "Josefina" och som ligger ute på Djurgården. Mysigt, men tyvärr förstördes kvällen lite av ett skyfall som vräkte ner så länge att vi till slut gav upp och tog taxi hem.

Tyvärr inga bilder från sista dagen, kameran damp i marken på Gröna Lund och är inte riktigt sig själv efter det......

Vi kom hem igår, efter en bilfärd genom ett regnigt och blåsigt Sverige! Det var vår lilla sommar-road-trip! Härligt!!