12 augusti 2008

"Så dumt!" av Mia Törnblom



"Så dumt!" är boken om Mia Törnbloms liv. Mia är narkomanen som lyckats med den stora bedriften att bli drogfri och bygga upp ett alldeles eget företag, som sysslar med mental träning, coaching inom självkänsla.

Jag såg Mia föreläsa på seminariet "Kvinnor i tiden" i Göteborg i Maj. Hon är ett energiknippe utan dess like! Otroligt engagerad och rolig att lyssna på, hon delade frikostigt med sig av sitt liv och berättade en del om sitt tidigare liv. Men aldrig hade jag kunnat tänka mig att det var så illa. Det är svårt att tro att den levnadsglada kvinna jag såg har levt så destruktivt. Levt på gatan och gjort allt för att få tag på knark, helst heroin som var hennes huvuddrog.

I boken får man följa Mia när hon är totalt nerknarkad och lever i total misär och förnedring till dess att hon faktiskt har tagit sig hela vägen via häkte och olika behandlingshem till sin egna lägenhet. 

Boken berör och jag känner ofta tacksamhet över att jag lever det liv jag gör. Samtidigt som jag inser så enkelt det är att trilla dit, även om jag - såklart - aldrig skulle göra det. Precis som Mia sa....

Läs den!!

Inga kommentarer: