02 februari 2008

Med liten Jeep runt Koh Lanta!

Harom dagen hyrde vi en liten Jeep och tog oss runt on. Vi borjade med att kora norrut mot staden Saladan. Det var lite knixigt i borjan, de kor ju pa vanster sida har och det ar inte alltid sa latt att parera de andra bilarna, tuktuks och andra trafikanter som kor lite som de vill! Men Jens var duktig!!:)

Nu ar jag lite forvirrad nar det galler kartan har.....men jag tror jag har ratt nar jag sager att den vastra sidan av Koh Lanta (den vi bor pa) ar den som ar mest exploaterad. Har finns mest hotell, resorts och finast strander. Pa ostra sidan sag vi mer av hur Koh Lantas invanare bor och det ar alltid spannande och gav mig manga tankestallare. Framat dagen kom vi till den gamla staden, Lanta Town. Har stannade vi och gick en svang, det kandes som att ga i en kuliss-stad. Har har nog varit valdigt fint en gang, men nu var det ganska sa forfallet. Men vi hittade en restaurang dar vi at lunch och det var riktigt riktigt gott!

Vi fortsatte soderut och korde val i princip sa langt vi kunde. Sedan blev det att aka tillbaka och efter ett tag hittade vi en vag som korsade on och tog oss till den vastra sidan igen. Har hittade vi elefanter och elefanttrekking som ni sag pa tidigare inlagg. Sjalvklart ville Jossan aka elefant sa hon och Jens tog ivag pa en tur, jag valde att stanna kvar vid bilen. Vet inte riktigt varfor, Jossan sa att jag var en fegis :) men det var faktiskt inte for att jag inte vagade. Pa nagot satt sa kandes det respektlost..... Men men, Jens har nu overtygat mig om att elefanterna har det bra! :)

Vi korde forbi den stora resorten Pimalai som ar lyx-stallet har. Det ar jatte-stort och jatte-dyrt. Uniformerade vakter vaktar infarterna och hela resorten ar inhangnad med hoga murar. Hade varit spannande att se hur det ser ut dar!!

Vi var hemma igen nar det borjade bli morkt. Det gar fort har!!

En lang men spannande dag! Kul att fa se hur Koh Lanta verkligen ser ut!!

Inga kommentarer: