29 maj 2007

Hundra och en dag

Nu har jag lyssnat färdigt på Åsne Seierstads bok Hundra och en dag. Väldigt intressant! Den handlar om de 101 dagar som hon var i Irak under kriget med USA. Jag tror att alla kommer ihåg inslaget där hon står och rapporterar för SVT och helt plötsligt kastar hon sig ner för att de blir beskjutna!

Man får en väldigt bra bild av hur människorna i Irak levde före, under och även en del efter kriget. Man förstår hur Saddam Husseins diktatur har påverkat landet och människorna. Vilken hjärntvätt... Man får också en inte alltför vacker bild av amerikanernas uppträdande under kriget.

Rekommenderas! Ett minus dock, jag var inte helt förtjust i uppläsaren Marie Robertsson. Jag tyckte inte om hennes röst....hon lät lite som jag inbillar mig att en överklasstjej från Stockholm låter! "Amerikaaanerna" osv....det passade liksom inte riktigt in! :)

Igår var jag och Jossan på biblioteket så nu ligger en ny bok och väntar på mig i bilen. "Återkomsten" av Håkan Nesser.

Inga kommentarer: