24 februari 2015

Trädgårdsplaner




Trädgårdsdrömmar


Nu har jag varit på mina andra, och sista, gång på trädgårdskursen. Första gången fick vi ju drömma fritt och rita upp vår trädgård utan en enda tanke på vad som är möjligt. Riktigt svårt faktiskt! Svårt att tänka "utanför boxen" och tänka bort befintliga rabatter, uteplatser, vädersträck, möjligheter och så vidare.

Denna andra gången skulle vi skapa vår riktiga vision. Den plan jag sedan ska följa för att skapa den trädgård jag vill ha och drömmer om. Jag blev inte helt klar, men ska fortsätta själv tills jag får ihop en bra plan. Givetvis kommer jag inte att kunna göra allt denna våren och sommaren, det är helt omöjligt. Men, jag vill skapa en plan som faktiskt är möjlig att genomföra. Något att sträva mot. Något att drömma om!

Min plan är att göra om framsidan helt! Om det blir som jag tänkt så kommer det att bli så bra! Idag har jag en ganska konstigt komponerad rabatt mitt framför huset. Två rätt stora Rhododendron buskar och ett Elefantgräs mellan! En Rhododendron har mörkröda blommor och den andra har vita. Elefantgräset som står mitt emellan är alltså ett gräs som lätt blir 3 meter högt. Det skymmer huset, slår i taket och jag tycker faktiskt att det varken passar ihop med varandra eller på den platsen de står.


På denna bilden har inte Elefantgräset kommit upp ännu, men det är alltså inklämt mellan buskarna och
kommer gå ändå upp över stuprännan på taket. Det blir även stort på bredden och skymmer huset.

Sedan har jag en gräsmatta på framsidan som jag inte använder. Vi är aldrig på framsidan då vår baksida är så mycket mysigare och mer insynsskyddad. Så, jag hade velat skapa vackra rabatter på framsidan istället. Med fokus på Lavendel. Lite Medelhavsinspirerat, med inslag av mormorsträdgård. Typ Medelhavet möter Cottage!

På baksidan tänker jag bygga ut mitt pallkrageland med fler pallkragar och gräva ut runt dem och lägga singel. Vill odla mycket i år! Några fler rabatter även här, en ny uteplats ute på gräsmattan, en liten berså.....ja, planerna och drömmarna är många! Kul!

Här är några bilder från Pinterest som visar vilken känsla jag vill ha:








Det är inte utan att man håller på att längta ihjäl sig efter våren och sommaren nu! Eller hur?!


11 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Härliga inspirationsbilder! Flera av dem ligger i min egen trädgårdsmapp på Pinterest. :) Kram

anettan sa...

Spännande. Härligt....jag önskar att jag haft mer intresse för trädgård. Vill bara ha fint ....Kram Anette

Hemma på Ekbacken sa...

Ååååå vad spännande, jag ritade upp mitt förra hus och vi gjorde den halvvägs innan vi flyttade. Nu har jag som sagt ny tomt och det är en utmaning att få till.
Ser fram emot att följa ditt arbete.
Kram Linda

Choices by Annie sa...

Så vackert, så älskar all lavendel. Jag ska också ha en massa lavendel i min drömträdgård. Här ska också fixas med trådgården i år, vi ska lägga grus på hela baksidan och jag hoppas verkligen att det blir så bra som jag tror. Nu längtar man lite efter de där ljuva sommardagarna med arbete i trädgården.

Fin dag önskar jag dig
Kram
Annie

FJÄDERNEJLIKAN sa...

VA kul att gått trädgårdskurs, och planera sin trädgård, ska bli spännande och följa dig. :-) Själv ritade jag upp vår trädgård när vi byggde huset, jag har visserligen ändrat lite efter hand och ja den där trädgården är i ständig förändring, nya planer varje år, gäller att skynda långsamt. Kramizz Laila

Kim sa...

Så fint! Lina är ytterst avis på din kurs, så hon lär vilja höra mer om den. :) Ska bli spännande att följa. Glöm inte att ta före-bilderna! :)

bara anna sa...

Oh, waow vad det ser härligt ut! Bra första steg att bara veta hur man vill ha det tänker jag.
Kommer bli superfint.
kram

Mamma med ambitioner sa...

Hej vännen!
Är hemma med världens förkylning och helt matt i kroppen. Har nyss fått i mig lite frukost och sedan hamnade jag här hos dig. Vilken vitamin kick.♥
Du skriver så härligt och jag kände en lyx att ha missat en hel vecka. Härligt att höra att familjen mår bra igen. Vilka spännande trädgårds projekt du har. Jag har också tankar inför sommaren och du gav mig en känsla att få upp dem på papper.
Nu vill vi bara få värme och möjlighet att ta tag i våra projekt bara. När jag såg inlägget om detoxen tänkte jag faktiskt, inte du också. Förlåt mig men......
När jag läst om din vecka blev jag positivt överraskad och kände att vad skönt med någon som ärligt beskriver dessa hemska dagar. Jag menar absolut inte att det är fel men har alltid känt att många gör det av fel anledning. Hej dig som stod ut.
Nu ska jag stoppa in ännu en maskin med tvätt. Österrike resan syns överallt här hemma......ingen har liksom orkat.
Stor kram Kristina

Hannis sa...

Wiii!
Roligaste projektet!
Låter som att du har en fantastiskt bra plan.
Kommer bli bra när du börjar, det är jag säker på.

Kram Hannis

pillan sa...

Åhh precis så där vill jag ha runt mina pallkragar, grus och rena fina linjer... Synd att mannen inte riktigt pratar samma språk. Tror jag måste skaffa en tolk ;)

Kram P

maria at inredningsvis sa...

AHHH vackert längtan :) vi vill ha VÅRRR nu inte snöblask som i Götet haha

Jag bjuder till Tävling idag:)

Ha en kanonvecka

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)