27 juli 2014

Att ha varit i Marmaris, Turkiet

Då är vi alltså hemkomna från vår vecka i Marmaris i Turkiet! Vi har haft en härlig - och varm - vecka tillsammans, jag och tjejerna. Det blev en bra och lyckad resa och det är jag så himla glad för! Det blev precis som vi ville, massor av sol, bad och mys!

Jag hade aldrig varit i Turkiet innan och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag hade heller aldrig rest charter med all inclusive tidigare, och visste inte vad jag skulle förvänta mig av det heller. Och jag ska vara helt ärlig, när vi kom fram till hotellet och gick igenom receptionen och kom ut på poolmrådet, det ni ser på bilden ovan, så kände jag att oj, detta var inte riktigt så jag sett det hela framför mig! Nu ser det ju jättefint ut på bilden ovan, men den är tagen på kvällen, då man inte fick bada i poolen, så på just denna bilden ser det lugnt ut....men skenet bedrar kan jag säga.  Det var helt enkelt inte som jag förväntat mig....

Jag hade trott att det skulle vara lite större, fler pooler, fler vattenrutschbanor och framför allt inte så himla mycket folk! Varför jag nu trodde det......  Men det var galet mycket människor i och runt poolen, det var hög musik och människorna var väldigt högljudda och skräniga, både vuxna och barn. Det var trångt och jag tror jag blev lite överväldigad av det där första intrycket.

Men, efter att vi installerat oss och gjort oss hemmastadda så kändes allt bra igen. Vi hittade våra rutiner och vår lunk......och det blev en härligt, slapp vecka!

Maten var helt ok. Det var ju buffé och till middagen så fanns alltid möjligheten att välja något från grillen. Det fanns en hel del att välja på till varje måltid och tjejerna hittade något de tyckte om varje dag. Måltiderna var indelade i frukost, lunch, snacks och middag. Det fanns möjlighet att äta något mer eller mindre under hela dagen och dricka fanns det tillgång till hela tiden. Vi drack massor av vatten eftersom det var så varmt! Det var faktiskt skönt att inte behöva tänka på pengarna när man satte sig ner för att äta. Det var dessutom skönt att slippa gå och välja restaurang på kvällarna vilket ju kan vara väldigt mysigt, men med hungriga barn kan det lätt bli en stressfaktor. Dock hade jag önskat att det fanns fler restauranger på själva hotellområdet att välja på, istället för en stor som det var nu. Det blev som sagt väldigt högljutt och slamrigt. Men ändå, det funkade bra!

Vi valde faktiskt bort poolområdet på vårt hotell helt. Vi badade aldrig där. Anledningen var att det var så proppfullt med människor i poolen att det var helt galet. Och högljutt! Vi spenderade istället våra dagar på poolområdet på vårt hotells "systerhotell" som låg tvärs över gatan. Mycket lugnare och mycket mindre folk. Här trivdes vi kanon!

Vi bodde en bit från havet och utsikten från vår balkong var ut över staden Marmaris. Här bor ungefär 33.000 invånare men detta antal ökar väldigt under turistsäsongen. Vi var inne i staden en eftermiddag och det är en rätt fin stad. Dock blev vårt besök i centrum inte så långvarigt eftersom det var så galet varmt. Vi hade runt 40 grader varje dag och det är väl ok när man är i bikini vid en pool, men att knata runt i en stad var nästan outhärdligt!

Det finns en hamn som är stor nog att ta emot stora kryssningsfartyg och även en marina med vackra segelbåtar. Shopping fanns det också förstås med en massa butiker. De hade även en väldigt stor bazar som var som en 'copymarket'. Den påminde om den jag besökte när jag var i Shanghai för några år sedan. Här kunde man köpa kopior på de flesta stora märken inom skor, kläder, väskor och så vidare. Vi gick en tur här men den tryckande värmen i kombination med påstridiga försäljare blev nästan för mycket. Vi shoppade dock lite, det blev en väska till Jossan, samt en fotbollströja, sneakers till mig och Johanna satsade på ett cyklop med snorkel. Vi köpte på oss en massa nagellack också, nästan gratis och det var svårt att stå emot! :)

För att sammanfatta så hade vi en härlig vecka! Det gav mersmak att resa tillsammans med tjejerna, det gick verkligen superbra. De var underbara! Vi kommer inte att åka tillbaka till just detta hotellet, inte på grund av hotellet som sådant eftersom det var ett fint hotell med trevlig personal. Men de andra gästerna var väl kanske inte helt "i vår stil", om man får lov att säga så....behöver inte gå in på några detaljer..... Däremot kan jag mycket väl tänka mig att åka charter med all inclusive igen, men jag kommer då vara mer noggrann i valet av hotell och välja att resa med de lite större bolagen som Ving, Fritidsresor eller Apollo. Jag kan dessutom även tänka mig Turkiet igen. Det känns solsäkert och vi träffade bara trevliga turkiska människor som var väldigt serviceminded. Men ett svenskhotell, eller skandinavienbaserat hotell med svensk 'kids club' till exempel hade varit att föredra.

Vi fick dock precis det vi vill ha - sol, bad, värme och tillsammanstid!
Drömmen vore att kunna göra en sådan här resa tillsammans varje år, kanske inte helt realistiskt men drömma kan man ju! Och ska man!

Villa Ell sa...

Välkommen hem!
Det ser riktigt fint ut!
Jag tycker all incl är bra när man har yngre barn att just slippa stressen och gnället om vad man och när
Man ska äta!
Jag gillar Turkiet!
Ibland tror jag att man kan ha höga förväntningar när man åker och sen på plats så känns det inte som man trodde...
Tycker eran resa låter härlig... Och drömma ja det måste man ju göra!

Ha en fin fin söndag
Kramar Sandra

HönaPöna sa...

Låter som en härlig vecka... tid tillsammans är ju underbart!
Det där med all inclusive har ju många fördelar, förra året när vi åkte med barnen bodde vi på ett blue village, genom fritidsresor. Helt kanon, lugnt och barnvänligt, även om det såklart var mycket folk.
Fast vi åkte början av maj, precis i början av säsongen och hotellet var inte helt full, vilket jag tror var bra :-)

Flower of Fame sa...

Härligt att det ändå blev en bra vecka. Ser fint ut. Ha en fin kväll Kram Pernilla

baraetthem sa...

Låter som ni haft det mycket bra!! Och ser jättefint ut!

Kram fredrika

Hanna sa...

Härligt att det blev som ni ville!

Unknown sa...

Så härligt att komma iväg ett tag med dina tjejer. Vi har åkt med Fritidsresor någon gång och varit nöjda. Barnklubbarna har varit över förväntan( och två timmar om dagen till föräldrar att läsa bok och ta det lugnt). När vi är i Italien har vi helpension med salladsbuffé och trerätters till både lunch och middag. De har även fixat något annat om barnen inte gillar varmrätten. Kul att se bilder från er resa! Kram

Kim sa...

Kul att höra om er semester! Snacka om att våra semestrar var ytterligheter, ska bli kul att få höra mer om den!