09 maj 2011

"Ska ni bo på hotellet?"

Just nu befinner jag mig i Stockholm tillsammans med Nellie. Vi är här för att vi ska gå på en kurs måndag och tisdag, för jobbets räkning ("vanliga" jobbet, inte K&C!). När vi reser såhär med jobbet så bokar vi allt genom vår egen resetjänst, så även denna gången, både flyg och hotell. Eftersom kursen börjar i morgon vid 9.30 så valde vi att resa ut på söndagen, så att vi skulle slippa ett superdupertidigt flyg i morgon bitti.

I vilket fall...... Vi kommer fram till hotellet och det ser helt dött ut, ytterdörren är låst. Vi ringer på porttelefonen och en tjej svarar: "Maude´s hotel". Vi ber henne släppa in oss och hon frågar om vi ska bo på hotellet.... Jo, det skulle vi ju och så säger hon vänta, och lägger på. Där står vi och ringer upp igen - och igen - och igen - och igen - och igen. Ingen svarar. Till slut så svarar en tjej och säger "Maude´s hotel", vi ber henne släppa in oss och hon frågar om vi ska bo på hotellet. Ja, det ska vi svarar vi igen och denna gången så klickas dörren upp. Vi går in och öppnar dörren där det står reception. Helt dött. Vi kommer in i ett rum med bord, förmodligen frukostsalen och där finns även ett skrivbord med en dator. Men det är ganska mörkt och helt dött.

Vi hittar ett visitkort till hotellet på skrivbordet och ringer upp. "Maude´s hotel" svarar tjejen i luren, jag förklarar att vi står inne på hotellet och vill checka in men att det inte finns någon där. "Ska ni bo på hotellet?" får jag till svar. Då börjar jag tappa tålamodet, men svarar att jo, det vill vi. Vi har bokade rum och så vidare.... "Vi har stängt på söndagar" får jag till svar. Suck. Men hon ber mig vänta och jag väntar, och väntar.....helt plötsligt svarar en ny röst "Maude´s hotel". Då, tappar jag tålamodet och säger att nu är jag ganska irriterad och förklarar allt som hänt. Nu visar det sig att jag för första gången har en vettig människa i andra änden av luren och hon förklarar snällt att de har stängt på helger och att vi borde ha fått veta detta i samband med vår bokning. Då hade vi fått en portkod och så hade vi kunnat ta oss in själva, för på ett "fiffigt ställe" brevid hissen fanns kuvert med våra namn på med nycklar i till rummen.

Så, efter långt om länge så fick vi våra rum! Men helt knas! Tänk att de släppte in oss! De vi pratade med fanns alltså inte på hotellet utan i en växel någon helt annanstans! Nä, de bara släppte in oss och till och med "låste upp" dörren till receptionen med dator och allt!

Eftersom vi var hungriga gick vi och köpte mat, och den tog vi med tillbaka till hotellet och sedan satte vi oss i frukostrummet/receptionen och tände ljus och åt! :)

Nu är det dags för sängen och det ska bli riktigt skönt! Natti natt på er!

3 kommentarer:

Kim sa...

Knasbolligt!! Tur att det löste sig iaf!

Anonym sa...

Det lät ju som ett IKEA-hotell. Man får fixa och dona själv.
Ha det bra i Stockholm

Pappa

Jennica... sa...

Hahaha! Ja, ett riktigt do-it-yourself hotell! :)