11 december 2010

Julbord på Sofiero














Måste bara berätta om att jag igår var och åt det fantastiska julbordet på Sofiero slott! Det är makalöst gott! Det har blivit en tradition att vi äter julbord med jobbet där varje år.

Slottet är ju så vackert och nu när hela parken låg vintervit var det extra fint. Utbytet på julbordet är himmelskt och det finns så otroligt mycket att välja på. De har hur många sorters sill som helst, jag räknade inte men jag överdriver inte om jag säger att de har ungefär 15-20 sorters sill, 6 olika typer av lax, ål och flera andra underbara fiskrätter. Jag som är mycket mer för fisk än kött är ju i julbordens himmelrike! :) Förutom detta har de ju förstås flera sorters kött tunnt uppskuret, skinka, prinskorv, köttbullar, revben, janssons frestelse, röd- och grönkål, såser, en massa tillbehör och flera andra goda saker som jag glömt. Och till sist har de ett fullproppat gottebord med allt från ris á la malta och creme brulé till en massa olika tryfflar och andra "godisar". Jag tog två tallrikar med sill och lax, en tallrik med liiite jansson och en skinkbit (orkade inte mer....) och en godistallrik. Sedan var jag så mätt att jag nästan mådde lite illa. Orkade inte äta en bit till på hela kvällen! När Jens och tjejerna åt middag på kvällen så drack jag ett glas vin och tittade på! :)

Det blev en jättemysig och kul jullunch som varade i fyra timmar inklusive lite julklappsutdelning, glögg och tomtegrogg som är ett knasigt påhitt som några av mina kollegor alltid dricker där, nämligen julmust och vodka! :)

1 kommentar:

Jejje sa...

Julmust & vodka:))låter som en riktig tomtegrogg.
Jag har varit på sofiero när jag var 10 år.Fin slottsträdgård.Jag satt o matade fåglar där när vi skulle fika.
Du har så rätt......-jag har inte bakat,för vi har bara varit i stallet.En himla omställning blev det ju här,men det är spänande.Jag har själv haft häst från det jag var 9- 20år.jag gick till stallet före skolan,så jag har dragit lite på det här med hästägandet.Men nu är vi där.Och det är så spännande.
Det du skrev tidigare ang din dotter.....-har hon inte möjlighet att få bli skötare el.kanske fodervärd i nåt stall?Förstår ju att ni inte ka ha en kuse i garaget:))ha en underbar kväll.Njut av eran värme.här är det kallt/kramar