23 augusti 2009

Sommarhelg!

Tänk att det blev en sommarhelg till! Det är ju visserligen fortfarande augusti, men jag tycker att luften har förändrats till höstluft så jag trodde att sommarkänslan inte riktigt skulle infinna sig igen. Men det har den verkligen gjort denna helgen!

Vi har fixat i trädgården, eller rättare sagt - Jens har fixat i trädgården. Han har gått loss med sågen, och när han tar den i sin hand kan vad som helst hända. Inget går säkert, alla träd och buskar lever farligt! :) Denna gången var det de stora barrbuskbuskage som delar av vår tomt som låg illa till! Vi har en stor tomt på nästan 2000 kvm och den delas av på mitten av stora barrbuskar, vet inte vad de heter men de är typiska i trädgårdar som tillhör hus som byggdes på 70-talet. Dessa har han sågat ner och påbörjat arbetet med att ta bort stubbarna. Ett riktigt slitjobb, det var inga små buskar ska ni veta!

Själv har jag stått för markservice, det blir lätt så eftersom Jens tar de stora tunga projekten i trädgården som jag inte riktigt mäktar med. Och för att han ska hinna med de så får jag helt enkelt fixa med barn och mat. Ibland känns det som om jag inte gör något vettigt medan han sliter, men å andra sidan så hade han inte kunnat slita så om inte jag fixat "hemmet". Jag har i alla fall rensat vår stora rabatt och det kändes skönt att få det gjort!

Det blev riktigt lyckat att få bort de där stora buskarna! Trädgården blev mycket mer öppen, känns nästan lite speciellt att kunna se mer av den och inte bara de där stora schabraken.  Först var vi lite rädda för hur det skulle kännas med insyn och så, när de försvann, men nu när vår häck har börjat växa upp så vågade vi - och jag är såå nöjd!!

Så, vad har jag gjort då.... Jo, det var dags för terminens första ridlektion och jag följde med Josefine. Hon fick rida på en ny ponny som heter Bambam, han är en skäck och en liten B-ponny. Otroligt söt! Han var så lagom för Josefine, hon sadlade och tränsade helt själv! Det är ju mycket roligare att kunna göra detta själv, annars rider hon ju på stora hästar och där har hon inte en chans att kunna sadla själv. Hon blev helt charmad av denna lilla häst och har "bara" pratat om honom hela helgen. Hon både travade och galopperade på honom helt själv, och hon var så stolt!

Jossan på söta Bambam.


Medan vi var på ridning så satt Johanna i sittvagnen och kollade in sin pappa som slet med sågen! :)

På lördagskvällen så var jag och Jens på 40-års fest, det var riktigt trevligt. Vi kände oss ganska trötta efter dagen så egentligen kände vi oss inte så upplagda för fest, men väl där så blev det super-trevligt! Jätte-god mat och kul människor som vi träffade för första gången. Tjejerna var hemma hos mina föräldrar och det gick jätte-bra.

Idag har jag varit med Josefine och hennes kompis och tittat på terrängrittävlingar, det var faktiskt rätt skoj. Josefine tyckte såklart att det var jätte-kul och hon jämförde alla hästar med Bambam! :) Sedan har jag rensat som sagt, fixat lite mat och så har vi gått powerwalk. Vi har njutit av vädret och av att vara lediga. Undrar om detta var sista sommarhelgen, eller kommer det fler? Jag håller tummarna för fint väder även nästa lördag, eftersom då har vi dop!

4 kommentarer:

Kim sa...

Puh! Nu har jag och Linisen läst igenom allt vi missat. Tänka sig, har ni gjort saker här hemma också?

Jennica... sa...

Oj! Vilken ära! Att ni läser min blogg innan ni stupade i säng! :) Jo, lite har vi gjort här med men vi längtar efter att få höra om allt ni gjort!
KRAM! Skönt att ni är hemma igen.

Anonym sa...

Hej! Jag har en fråga om Bam Bam. vilken ridkola står han på nu? Stod nämligen på min förut;P skulle vara roligt att veta vart han finns.

Jennica... sa...

Hej,
BamBam finns på Lödde Ridklubb strax utanför Löddeköpinge. Han är en himla go liten häst!