18 mars 2009

Kreativa ideér!

Jossan ska mäta saker som är 1 m, 50 cm och 1 cm till sin matteläxa. Hon går runt här med ett måttband och mäter allting. Samtidigt så pratar vi om olika mått och hon undrade hur långt en mil är. Jag förklarade att det är ungefär så långt som vi har till tåget. Hur långt är en halv mil, lika långt som till hennes skola osv osv.

Jossan: "Mamma, orkar jag gå en halv mil?"
Jag: "Ja, det ska du väl orka tycker jag."
Jossan: "Orkar jag gå en mil?!"
Jag: "Kanske, men du hade nog gnällt en del!" :)
Jossan: "Men två mil då?!"
Jag: "Nja, det tror jag inte du orkar."
Jossan: "Men får man snedda....?"

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den är strålande :-)! Hon har fattat precis, eller...? Ellen hade en fin kommentar igår, det var någon på TV som sa "där hon en gång föddes", då undrade Ellen om man kan födas mer än en gång.

Hoppas du njuter i solskenet, ladda ordentligt!

Kram

Kim sa...

Hahaha, roligt barn det där!

Anonym sa...

kim:
höre du!!!!!!
jag är inte rolig.

Anonym sa...

Genvägar är väl det gängse begreppet att ta sig fram lite smidigare. Men det har, som bekant, vissa avarter (senvägar - ni vet).
Nej, det bästa måste vara att snedda

tror

Pappan/Morfar

Kim sa...

Du är alltid en rolig prick du Jossan! =)

Jennica... sa...

Maria:
De är så kloka de små! Ställer helt rätt frågor, så där underbart enkelt och naivt! :)