15 maj 2007

"Snö" av Orhan Pamuk

Igår var det Bokklubbsträff hos Åsa i Malmö. Vi har läst boken "Snö" av årets nobelpristagare Orhan Pamuk. Ingen av oss hade lyckats läsa färdigt boken....den var inte så värst upplyftande. Utspelar sig i Turkiet 1992 under någon form av statskupp i en liten stad, mycket märklig. Eller egentligen inte så märklig, men även om den innehåller alla ingredienser för att kunna vara väldigt spännande (intriger, konspiration, skottlossning, orättvisor, kärlek, terrorism) så blir den inte det. Den går i ett jämnt tempo, varken upp eller ner. Inga starka känsloutbrott precis och man får inge känsla för huvudpersonerna. Men men, jag ska försöka läsa ut den ändå.

Nästa gång ska vi vara hos mig och jag ska välja bok. Jag vill välja "Kungamordet" av Hanne Vibeke Holst. En lättare bok, nu efter två tyngre. Men den verkar inte ha kommit ut i pocket ännu, vilket är ett krav. Så vi får väl se vad det blir istället...

1 kommentar:

Kim sa...

Mailade vår studievägledare om tillgodoräknande, men det gick inte igenom eftersom vissa delar av min metodkurs var snarlika med den jag läst nu i vår... inte heller idrottspsykologin gick igenom... så nu får jag antingen hoppa på en kurs som går nu (vilket jag inte hinner), eller läsa en sommarkurs eller försöka göra något projekt till .NETen... typiskt!!